محوطه سازی فضای سبز تهران گاردن

طراحی و اجرای فضای و محوطه سازی ویلا و باغ

محوطه سازی فضای سبز تهران گاردن

طراحی و اجرای فضای و محوطه سازی ویلا و باغ

پیوندهای روزانه

۲ مطلب در تیر ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

ویلا چیست؟

ویلا در اصل یک اصطلاح رومی است که در گذشته برای تعریف خانه های لوکس استفاده می شد که رومی های ثروتمند (نجیب زاده ها) برای فرار از زندگی و آرامش از آن استفاده می کردند. این خانه ها معمولاً در مناظر زیبا ، دارای باغ های انگور ، چشمه ، باغ و استخر ساخته می شدند. عملکرد و ایده ویلا به طور قابل توجهی از تبدیل شدن به یک ترکیب کوچک کشاورزی تکامل یافت و در قرون وسطی دوباره به خانه های شیک و زیبای کشور تبدیل شد.

در دنیای مدرن ، ویلا می تواند به انواع و اقسام اقامتگاه ها یا خانه هایی اشاره داشته باشد که می توان به صورت فصلی برای تعطیلات اجاره کرد و یا برای استفاده شخصی طراحی نمود و ساخت.

انواع ویلا :

در دنیای امروزی مدل های زیادی برای طراحی و ساخت ویلای مدرن وجود دارد که بسته به سلیقه اشخاص به دسته کلاسیک و مدرن تقسیم بندی می شود. ساخت ویلا از مدل ها و سبک های خاصی در معماری پیروی می کنند که در زیر به انواع ویلا اشاره خواهیم کرد.

1.ویلای پلکانی

2.ویلای فلت

3.ویلا مدیترانه ایی

4.ویلای فرانسوی

5. ویلای ییلاقی و...

 

نکاتی که درطراحی و ساخت ویلا ی مدرن باید بدانیم :

ساخت ویلای مدرن پروژه ای پیچیده و طولانی است که از چندین مرحله اساسی تشکیل شده است که دانستن آنها حائزاهمیت است. مراحل باید به ترتیب صحیح ، دقیق و حرفه ای ، مطابق با نقشه های ساخت و ساز و الزامات قانون انجام شود. بنابراین ، هرگونه ساخت و ساز در یک خانه خصوصی ، چه به صورت مستقل و چه با کمک یک پیمانکار اصلی انجام شود ، نیاز به آشنایی با مراحل مختلف آن و اهمیت آنها دارد.


 

مراحل اولیه ساخت ویلا :

قبل از شروع ساخت ویلای مدرن یا هرخانه شخصی ، مراحل اساسی وجود دارد که باید انجام شود:

در این مقاله قصد داریم هرانچه را که باید برای طراحی و ساخت ویلا بدانید به اختصار توضیح دهیم :

 

اندازه گیری مساحت : توسط یک نقشه بردار مجاز انجام می شود که نقشه اندازه گیری حرفه ای و دقیقی را که مرزهای منطقه را مشخص می کند ، انجام می دهد.

برنامه ریزی معماری : این برنامه ریزی دقیق و جامع با توجه به خواسته صاحبان خانه ، بودجه موجود ، الزامات قانون و داده های میدانی است.

پروانه ساخت : توسط کمیته های محلی برنامه ریزی و ساختمان و توسط مهندس ، دفاع مدنی و معمار داده می شود ، و هزینه ها و عوارض فاضلاب باید به مقامات پرداخت شود.

ساخت اسکلت خانه :

پس از گرفتن پروانه های ساختمانی ، ساخت اسکلت می تواند آغاز شود ، که شامل چندین مرحله است:

خاکبرداری وآماده سازی منطقه : از جمله تخلیه و تسطیح سطح زمین ، حفاری ، آماده سازی زیرساخت ها برای ساخت و ساز و حصارکشی و علائم محل.

پی ریزی پایه ها : شامل ریخته گری بتن ، ریخته گری ستونها و تیرهای پی و در صورت لزوم ریخته گری زیرزمین است.

ساخت اسکلت : شامل ساخت دیوارها ، ستون ها ، سقف، اتاق نگهبانی ، پله ها و اتاق های جدا کننده.

آماده سازی زیرساخت ها : که در ساختار اسکلت انجام می شود که شامل ، برق ، فاضلاب ، لوله کشی ، ارتباطات ، امنیت، تهویه مطبوع ، سیستم های گاز و خانه های هوشمند و... است.

پایان کار :

پس از انجام اسکلت و بررسی ، می توان به مرحله پایان کار انجام داد که توسط متخصصان مختلف به صورت موازی یا مرحله ای انجام شده است. این آثار شامل گچ و رنگ ، آب بندی ، کفپوش و روکش خارجی و داخلی ، کارهای آلومینیومی ، نجاری و فلزکاری است. آنها همچنین شامل پنجره ها و درها ، لوازم بهداشتی و آشپزخانه نیز هستند.

محوطه سازی ویلا :

محوطه سازی ویلا یکی از آخرین مراحل ساخت و ساز است که معمولاً توسط یک پیمانکار نهایی انجام می شود. این مرحله شامل حذف زیرساخت ها ، سازه ها و زباله ها از محل ساخت و ساز و سپس کارهای توسعه ای است که شامل ساخت مسیرها ، تراس ها ، پارکینگ ، نرده ها و سطوح زمین شروع می شود و سیستم های آبیاری نصب می شود ، گیاهان کاشته می شوند و هر عنصر دیگری در حیاط خانه درخواست و برنامه ریزی می شود.

درطراحی و محوطه سازی ویلا ایده های و روشهای خلاقانه برای پرورش یک محوطه وجود دارد که شامل ساخت استخر، طراحی فضای نشیمن، محوطه سازی باغ ، کاشت گیاهان ایجاد فضای مناسب برای استراحت و ... می باشد

طراحی داخلی و جمع آوری ویلا :

مرحله نهایی کارساخت و ساز شامل تمیزکاری کامل خانه و طراحی نهایی آن ، بدون دخالت در محیط خارجی ساختمان است. این آثار عمدتاً از وسایل منزل تشکیل شده و به وسایل برقی ، پرده ، فرش ، عکس و تزئینات و... در خانه آماده ، برای چیدمان لازم شده اند.

کلام آخر :

در دنیای امروزی و زندگی شهر نشینی پر هرج و مرج خواسته خیلی از ماها داشتن ویلای شخصی و محیطی ارام به دوراز بافت شهری است که اخر هفته خود را در ویلایی مطابق با سلیقه و نیازهای خود به استراحت بگذرانیم. ساخت ویلا نیازمند رعایت یکسری نکات و الزامات قانونی است که سعی ما برآن بوده هرآنچه که دررابطه با ساخت ویلا ، طراحی و محوطه سازی ویلا لازم است را در مقاله های گوناگون شرح دهیم.

برای اطلاعات بیشتر در خصوص ساخت ویلای مدرن کلیک کنید.

 

 

  • پرهام ضیافتی
  • ۰
  • ۰

طراحی پلکانی باغ در محوطه سازی

همواره در طراحی و محوطه سازی باغ ایده های بسیاری وجود داشته است که طراحی باغ پلکانی یکی از ایده های جذاب در محوطه سازی باغ می باشد.از این سبک طراحی می توان در زمین هایی که دامنه دار یا شیب دار هستند بهره برد اگرچه محوطه سازی باغ و طراحی فضای بیرونی شیب دار می تواند چالش برانگیز باشد ، اما این حقیقت وجود دارد که باغ های پلکانی با طراحی خوب از زیبا ترین و جذاب ترین سبک های محوطه سازی هستند.

طراحی پلکانی :

 ایده های طراحی پلکانی باغ به شما کمک می کند فضایی را که می تواند از نظر طراحی دشوار بنظربرسد به یک محوطه سازی با طراحی پیچیده وزیبا تبدیل کنید. در واقع طراحی پلکانی، می تواند برخی از فرصت های طراحی منحصر به فرد را در محوطه سازی ارائه دهد.در این سبک طراحی باید با توجه به شیب و دامنه باغ ، طرح مورد نظراجرا شود.

طبقه بندی باغ پلکانی :

ایجاد چندین طبقه در یک زمین و یا محوطه شیب دار می تواند به مدیریت فرسایش کمک کند و به شما این امکان را می دهد تا برای طراحی منسجم گیاهان وعناصرمختلف، منظره را طبقه بندی کنید. چه برای ایجاد طبقات از اتصالات راه آهن ، سنگفرش یا بتن استفاده کنید ، آنها تأثیر چشمگیری در نمای کلی باغ شما خواهند داشت. اجازه ندهید یک باغ شیب دارانتظارات وعلایق شما را درطراحی محدود کند ، دامنه ها در واقع می توانند عنصرهای خاصی را ارائه دهند که چشم اندازهای صاف ومسطح نمی توانند. با محوطه سازی متفکرانه ، حتی شیب دارترین باغ ها نیز می تواند زیبا و کاربردی باشد. شیب باغ به شما الهام می دهد که از یک شیب چگونه به نفع خود استفاده کنید و با ایجاد سطوح مختلف ، هر یک با هدف متفاوت ، از یک باغ شیب دار نهایت استفاده را ببرید.

باغ را طبقه بندی کنید :

یک باغ شیب دار در واقع می تواند برای طراحی و سازماندهی بسیار عالی باشد زیرا به شما امکان می دهد یک محوطه طبقه بندی شده داشته باشید وهربخش را به انواع خاصی اختصاص دهید. به عنوان مثال ، شما می توانید تخت های بزرگ مخصوص نشیمن، گیاهان ، سبزیجات ، گلها و انواع موارد دیگر داشته باشید و همه چیزرا به طور مرتب در سطوح مختلف سازماندهی کنید.


 

محوطه نشیمن در باغ پلکانی :

مناطق نشیمن دنج را دربین طبقات گیاهان طراحی کنید شیب تند عملاً خواهان طراحی باغ دارای تراس است اما این بدان معنی است که فضای کمتری برای مکان های نشیمن و سایر ویژگی های فضای باز وجود دارد. باغ های شیب دارزیبایی مانند باغ های مسطح طراحی شده است که با خلاقیت می توان بر این چالش ها فائق آمد. بررسی کنید که فضای نشیمن و کاشت های طبقه ای چگونه می توان در هم ادغام شوند.

دیوارهای نگهدارنده :

برای کاشت سبزیجات به زمین مسطحی احتیاج ندارید. با ایجاد یک سازه تراس داریا تخت های گلدان یا دیوارهای نگهدارنده ، هنوز هم می توانید این کار را انجام دهید. در واقع این یک روش خوب برای تقسیم باغ و اختصاص دادن هر ردیف به یک نوع گیاه متفاوت است. دیوارهای نگهدارنده برای حفظ خاک (و در نتیجه جلوگیری از فرسایش) ، ایجاد یک سطح صاف برای باغبانی آسان ، و اغلب یک عنصر معماری جذاب در محوطه سازی باغ شما ایجاد می کنند.

ایجاد آبشار در زمین های شیب دار:

یک زمین شیب دار در واقع افزودن چنین ویژگی را آسان می کند. شما می توانید با استفاده از سنگ ها بصورت مصنوعی یک آبشار ایجاد کنید و با افزودن چمن و گل از جایی به مکان دیگر ، یک محوطه سازی رویایی جلوه دهید.

یک سطح میانه ایجاد کنید :

یک باغ شیب دار همچنین می تواند به گونه ای طراحی شود که شامل یک سطح میانه باشد که از طریق مجموعه ای از پله ها می توان به آنجا رسید وهمچنین از آنجا نیز به طبقه به پایین منتهی شد. به عنوان مثال ، این محوطه می تواند منطقه ای باشد که در آن یک مکان نشیمن درفضای باز با یک شومینه یا یک گودال آتش و برخی صندلی ها یا نیمکت های راحت ایجاد کرد و یا در موراد خاص با ساخت استخر در این محوطه چشم انداز زیبایی را ایجاد کرد.

استفاده از سنگ در طراحی پلکانی :

با توپوگرافی خود مقابله نکنید ؛ در عوض ، با برجسته ساختن شیب با مجموعه ای از پله های سنگ و پیچ و تاب به آن منظره چشم اندازی را طراحی کنید.

ایجاد تراس طبقه بندی شده :

با این کار می توانید در هنگام ادغام ساختار و نظم به باغ خود ، از فضای خود نهایت استفاده را ببرید. تراس های طبقه ایی و یا همان پلکانی از نظر زیبایی جذاب هستند ، اما اینکه چند سطح را انتخاب کنید به باغ شما بستگی دارد.

کاشت درختان :

اگر باغ شما به سمت بالا شیب داشته باشد ، مرز عقب بسیار برجسته تر خواهد بود. همانطور که گفته شد با ایجاد یک دیوار کاشته شده از آن ویژگی چشم اندازی ایجاد کنید. روش دیگر این است که ، درختان را در گلدانهای کنار دیوار بکارید و یا گیاهان کوهنوردی را برای پس زمینه  شلوغ استفاده کنید. در اینجا نوارهای چمن و پله های کم عمق با چراغ های داخلی ، یک فرش سبز ایجاد می کنند که به دیواره سرسبز منتهی می شود.

کلام آخر :

همه ما از یک باغ و یا زمین صاف و مسطح برخوردار نیستیم. بسیاری از ما در شهرهای دامنه داریا حومه کوهستانی زندگی می کنیم. ویژگی های زمین های دامنه دارمی توانند بسیار زیبا باشند ، معماری یک خانه را برجسته می کنند و چشم اندازهای عالی ایجاد کنند. با این حال ، آنها همچنین می توانند یک چالش منظره سازی را ارائه دهند. تعمیر و نگهداری ممکن است دشوار باشد و پتانسیل فرسایش خاک برای همیشه در کمین این نوع زمین ها هستند.

برای اطلاعت بیشتر در خصوص محوطه سازی باغ کلیک نمایید.

 

 

 

 

 

 

 

  • پرهام ضیافتی