محوطه سازی فضای سبز تهران گاردن

طراحی و اجرای فضای و محوطه سازی ویلا و باغ

محوطه سازی فضای سبز تهران گاردن

طراحی و اجرای فضای و محوطه سازی ویلا و باغ

پیوندهای روزانه

۴ مطلب در آبان ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

استخر چیست؟!

 

این روزها و در قرن اخیر ساخت استخر برای شنا و سرگرمی  با توسعه تکنولوژی و تجهیزات مدرن تر در جهت ایجاد رفاه و سرگرمی و همچنین جهت انجام دادن فعالیت های ورزشی به طور قابل ملاحظه ایی افزایش یافته است.

 

در حال حاضر ساخت استخر های شنا در منازل ، هتل ها و باغ و باشگاه علاوه بر استفاده های ورزشی بسیار رایج شده است و حتی امکان ساخت مجموعه های کوچک شامل استخر ، سونا و جکوزی دراماکن  های مختلف  و منازل بسیار ساده وآسان شده است.

 

برای ساخت استخر به چند نکته مهم باید توجه نمود

که در زیر بطور خلاصه آنها را برای شما شرح خواهیم داد.

همیشه سعی کنید قبل از ساخت استخر یک طرحی  از آنچه که میخواهید  در دست داشته باشید.

 

انواع استخر

 

بطور کلی استخر ها را در دو نوع روباز و سرپوشیده می توان طبقه بندی نمود.معمولا استخرهای شخصی که در باغ ها ساخته می‌شوند روباز هستند ودر اماکن عمومی مانند باشگاههای ورزشی،درمانی و...از نوع سرپوشیده می‌باشد.

و بسته به نوع و کاربرد آنها باید در ابعاد و اندازه های استاندارد طراحی و ساخته شوند.

 

عمق استخر ها بسته به نوع کاربرد آنها متفاوت است:

الف : استخر های آموزشی :

این نوع استخرها که معمولا برای آموزش قابل استفاده می‌باشد با عمق ۷۰الی ۱۲۰سانتی متر در نظر گرفته می‌شود 

 

ب : استخرهای شنای عموم

 

 این نوع از استخرها برای افرادی که تسلط کافی بر  فن شنا دارند مناسب می‌باشد که عمق این استخرها می تواند ۱۲۵ سانتیمتر تا عمق ۳۵۰ سانتیمتر باشد

 

پ : استخرهای شنای قهرمانی 

 

برای شنا و مسابقات از عمق ۱۸۰ سانتمتر تا ۴۵۰ سانتیمتر ، برای شیرجه با ارتفاع مختلف تا عمق ۱۰ 

متر نیز ساخته می‌شود 

نحوه اجرا ‌و ساخت استخر

 

خاک برداری:

 

اولین کار در این مرحله خاک برداری است. باید مکان مورد نظر برای احداث استخر، خاک برداری شده و سپس دیوار حائلی میان گودبرداری ساخته و کاسه استخری که باید با بتن اجرا شود را ایجاد کنیم. بعد از آن قسمت‌های کم عمق و پر عمق مشخص شده و شیب‌بندی لازم با بتن مگر صورت گیرد. سپس باید کف و دیواره استخر را با میلگرد به صورت شبکه‌ای آرماتوربندی کنیم.

برای اطلاعات بیشتر به سایت www.tehrangarden.com مراجعه نمایید.

 

 

استخرهای بتونی:

 

استخرهای بتونی  در واقع قوی ترین و با دوام ترین نوع استخر می‌باشد. ساخت این نوع استخر نسبت به انواع دیگر استخر زمان بیشتری را صرف می‌کند که ممکن است بین سه تا ۱۲هفته زمان بر باشدو بر خلاف انواع دیگر استخرهای درون زمین،استخر های بتونی را می‌توان بازسازی،و به روز کرد.

 

استخر های فایبر گلاس:

 

استخرهای پیش ساخته فایبرگلاس، تکنولوژی فایبرگلاس، برای اولین بار در سال ١٩٣٠میلادی در آمریکا و در صنعت هواپیما سازی مورد استفاده قرار گرفت و از سال ١٩٩٠به بعد در طرح ها و شکل های مختلفی از استخرها وارد بازار شد .فایبرگلاس یک نوع پوشش کامپوزیت است که اکثرا به دلیل داشتن مقاومت خوب آن در مخازن آب ،صنعت خودرو سازی و حتی هواپیما سازی از آن استفاده میکنند. به تدریج از این ترکیب شگفت انگیز و بادوام در ساخت استخر، نیز بهره گرفتند. اما مزایای استخر فایبرگلاس در ادمه ذکر می شود.

 

مزایا : نصب بسیار سریعتر  نسبت به استخرهای بتنی، صاف بودن سطح و عدم وجود سطح ناصاف یا تیزی ، آبند بودن و داشتن سازگارى با مواد شیمیایی (ازن و کلر ) ، داشتن مقاومت بسیار بالا در برابر تغییرات دمایی تا +- ۵۰ سانتیگراد.

 

سطح آن مساعد برای رشد باکتری و آلودگی نیست. سیستم تصفیه و پمپ در این استخرها ساده است بنابراین تنوع سیستم تصفیه می تواند بدون هیچ مشکلی مورد استفاده قرار بگیرد. فراتر از این ساختار بدنه آن بسیار مقاوم و بادوام است و از مواد محکم تری ساخته شده که دیگر نیازی نیست تا ۲۵ سال آینده استخر را عوض کنید.

 

نصب استخر پیش ساخته فایبرگلاس، در سریعترین زمان، پس از مرحله تسطیح و زیرسازی با ماسه بادی انجام میگیرد. که معمولا این زمان هفت روز می‌باشد.

 

موتور خانه:

 

یکی از اساسی ترین و مهمترین قسمت کار لوله‌گذاری تاسیسات برای ساخت استخر است، به این دلیل که کیفیت اجرای این قسمت تاثیربسیارمهمی در کیفیت آب مورد استفاده استخر خواهد داشت. در این مرحله باید لوله‌های ورودی و خروجی آب گرم و سرد تعبیه شده وپس از آن سیم کشی مربوط به سیستم روشنایی استخر صورت گیرد. برای داشتن آب گرم در استخر باید در طراحی دقت نمود و موتورخانه را فراموش نکرد. موتور خانه باید در عمقی حدود یک متر پایینتر از کف استخر احداث شود و پمپ، فیلتر تصفیه آب، تنظیم دمای آب و… را در آن تعبیه نمود

 

عایق‌بندی استخر

 

پس از خشک شدن کف و دیواره استخر، نوبت به آب‌بندی یا همان عایق‌بندی آن می‌رسد. برای ساخت استخر با ترکیب سیمان سفید، چسب بتن و پودر سنگ، ملاتی می‌سازند که استخر را عایق‌بندی می‌کند. حال برای تست عایق، استخر را پر از آب می‌کنند و پس از چند روز سطح آب را اندازه می‌گیرند. اگر سطح آب به اندازه زیادی پایین رفته باشد و یا دیواره نم برداشته باشد، عایق به خوبی عمل نکرده و استخر باید مجددا آب‌بندی شود.

 

حال نوبت به پر کردن پشت دیواره‌های استخر است. این کار به وسیله سنگ شفته آهک انجام می‌شود. در پایان باید سرامیک کاری ساخت استخر انجام شده و تجهیزات تصفیه خانه مانند پمپ و فیلتر استخر نصب شود. پس از آن باید محیط اطراف استخر را زیباسازی کرد. حال استخر شما آماده آب‌گیری است. از آب تنی و شنا در این استخر نهایت لذت را ببرید!

  • پرهام ضیافتی
  • ۰
  • ۰

محوطه سازی ویلا 

 

برخلاف فضاهای شهری که خبری از فضای سبز آن‌چنانی در داخل خانه‌ها و واحد‌های مسکونی نیست در مناطق خارج از شهر که بسیاری به ساخت ویلاها در متراژ‌های زیاد روی می‌آورند، فضای سبز یکی از مهم‌ترین المان‌های طراحی و ساخت ویلا به شمار می‌رود. به منظور اینکه همخوانی میان ویلا و فضای سبز و اقلیم منطقه برقرار شود باید از یک سری اصول و استاندارد پیروی کرد. در این مطلب قصد داریم که به بررسی اصول و استاندارد‌های طراحی فضای سبز ویلا بپردازیم.

 

اصول طراحی فضای سبز ویلا

 

درست است که اگر هیچ گونه آگاهی یا دانش فنی خاصی در مورد اصول و استانداردهای فضای سبز نداشته باشید خواهید توانست با کاشتن چند درخت، گل و قرار دادن چند تکه سنگ در دل زمین تا حدودی حیاط ویلای خود را سر و سامان دهید اما قطع به یقین آن کیفیت و زیبایی ممکن را نخواهد داشت. اگر در طلب یک طراحی بی عیب و نقص از فضای سبز برای ویلای خود هستید پس باید حتماً آشنایی مختصری با اصول آن داشته باشید که در ادامه به مهم‌ترین این اصول اشاره شده است.

 

چشم انداز ویلای شما باید نمایانگر سبک و معماری خانه باشد که در آن قسمت‌های مختلف فضای سبز ویلا و حیاط شما با طرح های دلپذیر و چشم نوازبا یکدیگر ترکیب می‌شوند. تکرار عناصری مانند گیاهان و وسایل تزئینی در فضای سبز موجب ایجاد وحدت در طراحی شما می‌شود از طرفی هم قرار دادن عناصر مختلف در یک فضای سبز در کنار یکدیگر برای ایجاد یک واحد یا مضمون مشترک به شکل گیری وحدت می‌انجامد.

 

 به طور کلی در طراحی فضای سبز ویلا دو نوع تعادل متقارن و نامتقارن وجود دارد. در تعادل متقارن، دو طرف چشم اندازی از فضای سبز یکسان هستند در حالی که در تعادل نامتقارن، ترکیب چشم انداز فضای سبز با استفاده از عناصر و اشیاء مختلف متعادل می‌شود.

 

 طراحی فضای سبز ویلا به برجسته کردن عناصر خاصی در طراحی شما کمک می‌کند، در حالی که اصل هارمونی به عناصر موجود در یک چشم انداز فضای سبز ویلا کمک می‌کند تا یکپارچه به نظر برسند. بر اساس این اصل از طراحی فضای سبز ویلا عناصر متضاد وقتی که کنار یکدیگر قرار می‌گیرند توجه بیننده را به خود جلب می‌کنند.

 

رنگ می‌تواند ابعاد زندگی واقعی را به فضای سبز ویلای شما انتقال دهد. بر اساس این اصل از طراحی فضای سبز ویلا باید دقت داشت که رنگ‌های گرم به سمت شما در حال حرکت هستند در حالی که رنگ‌های سرد مانند آبی و سبز به ظاهر از شما دور می‌شوند.

 

 

گذر از اصول مهم در طراحی فضاهای سبز

 

 گذر در واقع فقط یک تغییر تدریجی است. گذر در یک طرح از فضای سبز با تغییر تدریجی اندازه گیاه یا شدت رنگ نشان داده می‌شود. علاوه بر این، گذر را می‌توان در بافت، شکل شاخ و برگ و اندازه عناصر مختلف پیاده کرد.

 

همان‌طور که در بالا نیز به آن اشاره شد، طراحی فضاهای سبز در ویلاها طی یک سری مراحل خاص صورت می‌گیرد که در ادامه  چند مورد اشاره قرار گرفته‌اند.

 

اقدامات اولیه

 

بررسی زمین از جوانب مختلف، توجه به شرایط آب و هوایی، عناصر موجود در زمین، سلیقه کاربران و بازه سنی آن‌ها از مهم‌ترین اقداماتی است که قبل از طراحی و ایده پردازی باید همه آن‌ها را مشخص کرد. اول از همه چیز باید زمین را از جوانب مختلف مانند ابعاد و شکل بررسی کرد. به دست آوردن نقشه کلی زمین و اطلاعات دقیق از پستی و ناهمواری‌های زمین یک دید کلی به شما خواهد داد و به واسطه همین دید خواهید توانست ایده‌های خود را پیاده کنید. موضوع دیگری که در بررسی زمین باید مورد توجه قرار داد اقلیم منطقه است. به بیانی ساده‌تر منظور از اقلیم منطقه در واقع جهت تابش و شدت نور خورشید، میزان و جهت وزن باد و تغییرات دمایی شبانه‌روز منطقه مورد نظر است.

 

از آنجایی که در بیشتر پروژه‌های طراحی فضای سبز ویلا همیشه از قبل یک سازه مسکونی در زمین وجود دارد پس باید زمین را از دید سازه نیز بررسی کنید. به این صورت که باید مشخص کنید که تمامی پنجره‌های به چه قسمت‌هایی از فضای سبز مورد نظر نشانه رفته‌اند. از طرفی هم تمامی عناصر خوب یا بد موجود در زمین را باید مشخص کرد.

 

تهیه نقشه و طرح اولیه

 

بعد از بررسی زمین و در نظر گرفتن فاکتورهایی که به آن‌ها اشاره شد، طراح با استفاده از نقشه دقیق زمین اقدام به طراحی یک طرح اولیه از فضای سبز ویلا می‌کند. در این طرح و نقشه باید اصول مهم طراحی فضای سبز ویلا از جمله راه‌های دسترسی و پراکندگی گل‌ها و گیاهان و نوع فضای سبز مورد استفاده پیاده شود. طراح در طرح اولیه خود باید حدالامکان نوع گیاهان و گل‌های مورد استفاده را نیز مشخص کند تا بعدها در اثر چینش نادرست آن‌ها نقصی در پروژه ایجاد نشود. در انتخاب گیاهان باید با توجه به اطلاعاتی که از قبل در خصوص شرایط آب و هوایی منطقه گردآوری شده است اقدام کرد. چینش گیاهان به ویژه آن‌هایی که سایه‌دار هستند نیز مهم است و عدم دقت در آن می‌تواند در رشد فضای سبز در سایر بخش‌ها اختلال ایجاد کند.

 

هزینه و زمان

 

برآورد هزینه و زمان در طراحی فضای سبز ویلا باید به طور دقیق و بر اساس طرح اولیه ارائه شده توسط طراح صورت گیرد. در برآورد هزینه تمامی مصالح و گیاهان مورد استفاده باید لحاظ شوند. ناگفته نماند که بودجه گذاری کاربر تأثیر زیادی در طرح نهایی فضای سبز ویلا خواهد داشت. کاربرد بر اساس بودجه‌ای که در اختیار دارد متعاقباً می‌تواند تغییراتی را در فضای سبز ایجاد کند.

 

شروع فرآیند ساخت

 

بعد از همه این اقدامات و توافق در مورد طرح نهایی فضای سبز بر اساس فاکتورهایی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، فرآیند ساخت فضای سبز آغاز می‌شود. در صورتی که زمین مورد نظر صاف و یکنواخت باشد، شاید لازم باشد که ناهمواری‌هایی را به طریق مصنوعی در آن ایجاد کرد. نورپردازی محیط هم از عملیات‌های نهایی ساخت فضای سبز است که در اجرای آن باید اصول ایمنی و امنیتی را مد نظر قرار داد.

 

ایده‌هایی در طراحی فضای سبز ویلا

 

در طراحی فضای سبز می‌توانید نظرات خود را به طراح گوشزد کنید. به خاطر بسپارید که این شما هستید که از فضای سبز ساخته شده استفاده خواهید کرد پس حتماً طبق سلیقه خود به پیش بروید. در ادامه ایده‌هایی کاربردی برای داشتن یک فضای هر چه بهتر آورده شده است.

 

استفاده از آلاچیق

 

فرقی نمی‌کند فضای سبز ویلا در چه اندازه و ابعادی باشد، مسلماً وجود یک سرپناه به نام آلاچیق برای در امان ماندن از گزند با آفتاب و باد و باران بسیار ضروری است. در ساخت آلاچیق خود را به اندازه یا مصالح خاصی محدود نکنید.

 

استفاده از پل

 

ایده دیگری نیز که به برجسته‌سازی فضای سبز ویلا بسیار کمک خواهد کرد استفاده از یک پل هر چند کوچک در مسیر رفت‌وآمد افراد است. در زیر ایده‌هایی در این خصوص ارائه شده است.

 

مسیرهای رفت و آمد

 

در طراحی مسیر عبور افراد سعی کنید کمی متنوع‌تر عمل کنید. از مصالح مختلفی همچون چوب و سنگ می‌توانید استفاده کنید. پیچ و خم دادن به مسیر البته در حد متعادل نیز به خاص‌تر سازی فضای سبز ویلا کمک می‌کند.

 

استفاده از حوضچه و نهرهای

ستفاده از جریان آب در هر مقیاسی که باشدحتی به شیوه مصنوعی که کار چندان سخت و هزینه بری نیز نخواهد بود، می‌تواند تمامی فضای سبز ویلا را تحت تأثیر قرار دهد و حس خوشایندی آن را بسیار بهبود بخشید.

برای اطلاعت بیشتر در خصوص محوطه سازی ویلا را در سایت زیر مطالعه فرماییدhttps://tehrangarden.com/villa-landscaping/

 

  • پرهام ضیافتی
  • ۰
  • ۰

برای کمک به رشد گیاهان و صرفه جویی در اب سیستم ابیاری قطره ایی اسان ترین و کارآمدترین نوع سیستم ابیاری میباشد.

آب برای سلامت گیاه حیاتی است ، اما آبیاری با دست و به روش سنتی میتواند دردسر ساز شود. شما باید شلنگ ها را بین باغ هابکشید ، آبپاش ها را به اطراف منتقل کنید یا برای آبیاری هر گیاهوقت بگذارید. سیستم های نوآورانه آبیاری دردسر آبیاری را از بینمی برند. آنها ساده ترین راه برای تأمین رطوبت سازگارگیاهان هستند. بههمین دلیل است که سیستم ابیاری قطره ایی که از لحاظ نصب نیز ساده میباشد همیشه مورد استقبال قرار گرفته اند.

در سیستم ابیاری قطره ایی کافی است یک بار انها را نصب کنید و در تمام فصل سال بصورت ثابت نگه دارید

این روش ریشه گیاهان را مرطوب وشاخ و برگ را خشک نگه میدارند اینعامل از مشکلات و بیماری ها جلوگیری مینماید و تا 80% در صرفه جویی آب موثر هست.

شما میتوانید بهترین سیستم ابیاری را انتخاب نموده و در عین حال درمصرف اب صرفه جویی کنید.

بهترین روش های آبیاری حداقل تا حدودی به ترتیب کاشت و نوعمحصول بستگی دارد. کاشت سبزیجات برگ دار ، پیاز و سایر گیاهانبا ریشه کم عمق به جای ردیف آبیاری را ساده می کند به خصوص اگر باروش سنتی آبیاری کنید. با محصولاتی که در باغ زمان و مکانبیشتری را اشغال می کنند ، مانند لوبیا ، فلفل ، ذرت شیرین و گوجهفرنگی ، گزینه های بهتر شامل استفاده از  آبیاری قطره ای یا گودالهایی است که با دقت مدیریت می شود. حتی با بارندگی منظم ،محصولاتی که برای رشد و نمو به مقدار نسبتاً زیادی آب نیاز دارند ،مانند لوبیا و ذرت شیرین ، تقریباً همیشه به آبیاری تکمیلیاحتیاج دارند.

 

سیستم های آبیاری قطره ای در فواصل منظم از طریق شبکه ای ازشیلنگ ها یا نوارهای دارای شکاف ، منافذ ، گسیل کننده ها یا قطرهچکان ها آب را توزیع می کنند. آنها برای ردیفهای زراعی که در فواصلزمانی مختلف فاصله دارند به خوبی کار می کنند .و در زمینهای نسبتاً همسطح بهترین عملکرد را دارند.

در این مقاله قصد داریم یکسری از دستورالعمل هایی که برای نصب و راه اندازی یک سیستم ابیاری قطره ایی را که نیاز دارید اموزش دهیم. 

نوع و جریان امیتر:

 اگر در منطقه ایی که ابیاری میکنید یک ونیم متر اختلاف ارتفاع دارید از گسیل کننده ها و یا جبران کننده های فشار اب استفاده کنید.برای مناطق سطح بالاتر انتشار دهنده های جریان اشفته بسیار خوب عمل میکند وهزینه کمتری دارند 

برای اکثر انواع خاک ، انتشار دهنده های 2.0 لیتر درساعت (0.6 گرم درساعت) به خوبی کار می کنند و مقرون به صرفه تر هستند. برای خاک شنی 4،0 لیتر در ساعت (1 گرم در ساعت) ساطع کننده استفاده کنید

 

برای اطلاعات بیشتر به قطره چکان های آبیاری  مراجعه کنید.

 

چه تعداد ساطع کننده مورد نیاز است؟ 

1 یا 2 ساطع کننده در هر بوته ، بسته به اندازه گیاه درختان و درختچه ها میباشد ودر ختان بزرگتر ممکن است نیاز بیشتری داشته باشند.

بدیهی است که استفاده از دو مورد در صورت مسدود شدن یکی از نسخه ها به عنوان پشتیبان میتوان استفاده نمود.

برای حفظ حداقل فاصله بین انتشار دهنده ه باید کمتر از دو گیاه باشد.

 


 

جلوگیری از برگشت جریان:

 

قطره چکان ها به طور مستقیم بر روی خاک قرار می گیرند بنابراین در نظر داشتن پیشگیری ازبرگشت جریان اب برای جلوگیریاز بیماری های انتقال یافته از خاک بسیار مهم است  برای اطلاعات بیشتر به پیشگیری از برگشت جریان باید بدانیداز چه نوع شیر و اندازه ای استفاده کنید:

برای اکثر سیستم ها از یک دریچه 20 میلی متری (3/4 ″) استفاده کنید.  


خطوط اصلی و جانبی

 

از لوله های آبیاری PVC ، PEX یا پلی اتیلن 25 میلی متر (1 اینچ) برای خطوط اصلی ("شبکه اصلی") و جانبی استفاده کنید. طول کل خطاصلی و جانبی با هم نباید بیش از 120 متر (400 فوت) باشد. بنابراینمی توانید 100 متر خط اصلی و 20 متر جانبی داشته باشید ، درمجموع 120 متر از هر دو. اما شما نباید 80 متر خط اصلی و 60 مترجانبی داشته باشید زیرا مجموع هر دو بیش از 120 متر خواهد بود. بهیاد داشته باشید خط اصلی لوله قبل از شیر کنترل است و جانبی لولهپس از شیر کنترل است. بسیاری از سیستم های قطره ای به خطوطاصلی یا جانبی احتیاج ندارند. یا ممکن است فقط به یک خط اصلییا فقط یک جانب احتیاج داشته باشند.


 

حداکثر طول لوله قطره ای:

 

طول لوله قطره ای (یا شلنگ قطره ای) نباید از 60 متر (200 ′) از نقطهورود آب به لوله تا انتهای لوله فراتر رود. بنابراین اگر آب از وسط وارد لولهشود می توانید 120 متر لوله داشته باشید (این فاصله 60 متری از نقطهورود آب به لوله تا انتهای لوله در هر جهت خواهد بود ، که درست است) . میتوانید یک لوله را از لوله دیگر امتداد دهید تا زمانی که طول کل لوله هایمتصل بیش از 60 متر (200) نباشد. 

 

امیترهای دفن شده:

 

هرگز قطره چکان ها را در زیر خاک دفن نکنید ، مگر اینکه برای دفنساخته شوند. اگر شما دفن کنید ریشه های  در آن رشد کرده و آن رامسدود می کند. اگر می خواهید قطره چکان ها را دفن کنید ، برای"آبیاری قطره ای زیر سطحی" جستجو کنید تا محصولات قطره ایویژه ای را که برای دفن کردن طراحی شده اند ، پیدا کنید. توصیه هایسازنده را برای آن محصولات دنبال کنید زیرا برای جلوگیری از بروزمشکلات باید با استانداردهای بسیار دقیق طراحی و نصب شوند.

 


لوله مدفون:

 

لوله قطره را دفن نکنید. اگر لوله قطره ای را دفن می کنید ، باید آن را از حیوانات و جوندگان دیگر در امان بدارید! سایر حیوانات وحشی (و اکثرسگ ها) نیز لوله ها را می جوند.اگر می خواهید لوله را پنهان کنید ، برایآن یک سنگر کم عمق حفر کنید ، به طوری که درست زیر سطح خاکاطراف آن باشد. خاک را روی لوله قرار ندهید. مقداری مالچ یا پوست آن راروی قسمت بالای آن بیاندازید تا لوله مخفی شود ، یا گیاه کم گسترشبکارید که روی آن رشد کند و آن را پنهان کند.

 

 

اتصالات- از اندازه درست استفاده کنید!

 

این واقعاً مهم است! لوله های قطره ای در اندازه های مختلف فروخته میشوند و اتصالات باید برای اندازه دقیق لوله ای که استفاده می کنیدساخته شود! اگر اینگونه نباشد ، نصب آنها بسیار سخت خواهد بود یالوله از اتصالات منفجر می شود. گاهی اوقات حدود یک هفته طول می کشدتا لوله شل شود ، اما اگر اتصالات آن حتی 1 میلی متر باشد ، در نهایتلوله از بین می رود. هرگز لوله قطره ای را گرم نکنید و از روغن روی آناستفاده نکنید تا راحتتر داخل اتصالات را وارد.

 

پایین لوله های قطره ای!

لوله های قطره ای را هر متر یک بار (حدود 3 فوت) به زمین بچسبانید. این باعث می شود لوله ها سرگردان نشوند، آنها تمایل دارند که خودشانحرکت کنند! قرار دادن آنها همچنین به محافظت از آنها در برابر آسیبکمک می کند.  ترجیح ما براین است از چوبه های فلزی به عنوان پلاستیکهایی استفاده کنیم که خیلی راحت شل می شوند. سیمی که زنگ می زندحتی بهتر نگه می دارد ، زیرا زنگار سیم را به خاک متصل می کند. بعد ازچند روز حذف آنها تقریباً غیرممکن است. چند سال دیگر زنگ زده میشوند ، اما در آن زمان لوله ها با موقعیت خود سازگار شده و کاملاً در جایخود باقی می مانند

 

 
شیرآلات ، دامنه ها ، تپه ها را بررسی کنید:

 

اگر سیستم قطره ای در دامنه ای از دامنه شیب قرار دارد ، شیرهایکنترل را نصب کنید تا از تخلیه آب لوله ها از طریق کمترین آلاینده درهر بار توقف عملکرد سیستم جلوگیری شود.

 

دریچه های هوا:

 

دریچه هوا را در بالاترین نقطه روی هر مدار شیر قطره ای نصب کنید. اگر چندین نقطه بلند وجود داشته باشد ، دریچه هوا در هر یک نصبنمایید. از دریچه های هوا باید همیشه برای سیستم های قطره ای درمناطق شیب دار استفاده شود. در صورت عدم استفاده از دریچه های هوا، اطمینان حاصل کنید که محلول های خروج در بالاترین نقاط در جاییکه می توان به داخل آنها مکش کرد ، نصب نشده اند.

براشیرهای شستشو و درپوش های انتهای

 

در انتهای هر لوله قطره ای شیر شستشو یا درپوش انتهایی نصب کنید. شیرهای برقی خودکار در دسترس هستند ، با این حال اولویت شخصیما برای شیرهای شستشوی دستی است

برای اطلاعات بیشتر به سایت www.tehrangarden.comمراجعه کنید.

  • پرهام ضیافتی
  • ۰
  • ۰

محوطه سازی به هر فعالیتی گفته می شود که ویژگی های قابل مشاهدهیک منطقه از زمین را اصلاح کند ، از جمله عناصر مهم در محوطه سازی را در زیر به اختصار شرح میدهیم.

 

عناصر زنده : مانند گیاهان و جانوران یا آنچه که معمولاً باغبانی نامیدهمی شود ، هنر و صنعت پرورش گیاهان با هدف ایجاد زیبایی در منظره

عناصر طبیعی مانند : شکل و ارتفاع زمین یا سنگ و آب

عناصر انتزاعی مانند آب و هوا و شرایط روشنایی.

 

باغ یک فضای برنامه ریزی شده است معمولاً در فضای باز وبرای نمایشوپرورش ، یا لذت بردن از گیاهان و سایر اشکال طبیعی به عنوان یکمحیط ایده آل برای زندگی اجتماعی یا انفرادی بشر ، در نظر گرفته شدهاست. این باغ می تواند مواد طبیعی و مصنوعی را در خود جای دهد حال در این مقاله قصد داریم موارد مهم در محوطه سازی رو به شما اموزش دهیم.

 

 

محوطه سازی با توجه به مناطق مختلف متفاوت است.  بنابراین ، به طورمعمول اگر برای اولین بار این کاررا انجام میدهید بهتر است ازمتخصصان محلی کمک بگیرید.ویژگی ها و پدیده های طبیعی مختلف ،مانند موقعیت خورشید ، زمین ، توپوگرافی ، کیفیت خاک ، بادهایغالب ، عمق خط یخبندان ، و سیستم گیاهان و جانوران بومی باید درنظر گرفته شود.بعضی اوقات زمین برای محوطه سازی مناسب نیست. برای منظره سازی آن ، باید زمین را به منظور هدایت آب جهت تخلیهمناسب ، به شکل دیگری درآورید و به این تغییر شکل زمین درجه بندیمی گویند.بعضی اوقات در پروژه های بزرگ محوطه سازی به عنوان مثال ،پارکها ، زمین های ورزشی و ذخایر خاک ممکن است نیاز باشد که با افزودنمواد مغذی برای رشد گیاهان یا چمن به بهبود در رشد انها کمک کرد. 

 

در ابتدا یک طرح و نقشه اولیه از آنچه می توان با زمین انجام داد تا بهنتیجه مطلوب برسد تهیه کنید. محوطه سازی بیشتر از طبیعی بودنفناوری شده است زیرا تعداد کمی از پروژه ها بدون بولدوزر ، ماشین چمنزنی یا اره برقی شروع می شوند. مناطق مختلف دارای کیفیت هایمختلف گیاهان هستند و هنگام کاشت چمن جدید وایده آل باید درفصول بهار و پاییز انجام شود تا رشد به حداکثر و گسترش علف های هرزبه حداقل برسد. به طور کلی  کودها برای رشد مناسب گیاه مورد نیازهستند. برخی از محوطه سازان ترجیح می دهند از سنگ ریزه مخلوط باسنگهای مختلف استفاده کنند تا در مناطق وسیع زیباترجلوه کند.

 

در محوطه سازی ممکن است از نظر ساختاری از جمله مجسمه سازی وچمن زارها ، تخت سنگ، نهرها ی  آب مانند چشمه ها ، استخرها (با ماهییا بدون ماهی) ، آبشارها استفاده شود. برخی از باغ ها فقط برای تولید محصولات غذایی میباشند ، گاهی اوقات در مناطق جداگانه ، یا گاهی اوقاتبا گیاهان زینتی مخلوط می شود. باغ ها گل گیاهانی با ارتفاع ، رنگ ،بافت و رایحه های مختلف را با هم ترکیب می کنند و باعث ایجاد حس ولذت در حواس می شوند.

باغبانی فعالیت رشد و نگهداری باغ است. این کار توسط یک باغبانآماتور یا حرفه ای انجام می شود. یک باغبان همچنین ممکن است درمحیطی غیر باغ مانند پارک ویا دیگرفضای سبز کار کند.

 

محوطه سازی ویلا ،فرآیند ایجاد طرح هایی برای فضای زیبا و مناظرو چشم اندازفضای باز است. باغ ها ممکن است توسط خود صاحبان باغ یاتوسط افراد حرفه ای طراحی شوند. طراحان حرفه ای باغ معمولاً در اصولطراحی و باغبانی آموزش می بینند و دانش و تجربه استفاده از گیاهانرا دارند. برخی از طراحان حرفه ای باغ نیز معمار منظره هستند .

 

عناصر طراحی باغ شامل طرح منظره سخت مانند مسیرها ، تخته سنگ ها، دیوارها ، آب نماها ، مناطق نشیمن و کف سازی و همچنین خودگیاهان با در نظر گرفتن نیازهای باغبانی ، شکل ظاهری فصلی به فصل، طول عمر ، عادت رشد ، اندازه ، سرعت رشد ، و ترکیب با گیاهان از دیگر ویژگی های چشم اندازطبیعی است. بیشتر باغ ها از ترکیبی ازعناصر طبیعی و ساخته شده تشکیل شده اند . عناصر طبیعی موجوددر یک باغ اصولاً شامل گیاهان (مانند درختان و علف های هرز) ،جانوران (مانند بندپایان و پرندگان) ، خاک ، آب ، هوا و نور است. عناصرساخته شده شامل مسیرها ، پاسیوها ، تزئینات ، مجسمه ها ، سیستمهای زهکشی ، چراغ ها و ساختمانها 

مطالب بیشتر در خصوص محوطه سازی ویلا را میتوانید در سایت  www.tehrangarden.com بخوانید

  • پرهام ضیافتی