محوطه سازی فضای سبز تهران گاردن

طراحی و اجرای فضای و محوطه سازی ویلا و باغ

محوطه سازی فضای سبز تهران گاردن

طراحی و اجرای فضای و محوطه سازی ویلا و باغ

پیوندهای روزانه

۴ مطلب در خرداد ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

ویلاهای کلاسیک از جمله سبک هایی هستند که از قدیم الایام به دلیل ویژگی های خاص خود مورد توجه عموم مردم بوده است. ستون های بلند، مجسمه های تزئینی، سرستون ها، طاق های بلند، طاق های زیبا، تزئینات از جمله ویژگی هایی است که جلب توجه می کند. در طراحی ویلا کلاسیک از متریال های متنوعی استفاده شده است، طراحی نما نسبت به طراحی ویلاهای دیگر کوچکتر است. و بیشتر از سنگ استفاده می شود که بیشتر برای نماهای کلاسیک مناسب است. نورپردازی نمای ویلاهای کلاسیک بسیار مهم است و به زیبایی طراحی ویلاهای کلاسیک کمک می کند.
طراحی داخلی ویلاهای کلاسیک به کمک سنگ های زیبا، دیوارهای بلند، ستون های بلند، پنجره های متقارن، مبلمان فاخر و استیل، وسایل تزئینی از جمله آینه های قدی، کاغذ دیواری، مجسمه ها و استفاده از رنگ های روشن مانند سفید، کرم در کلاسیک. ویلا نشان داده شده است.

آبنماهای مورد استفاده در طراحی ویلا به صورت سنتی طراحی شده است.در طراحی داخلی ویلا از نور طبیعی و مصنوعی استفاده شده است.در طراحی ویلاهای کلاسیک، تنوع مصالح ساختمانی مورد استفاده نسبت به طراحی ویلاهای مدرن کمتر است و برای طراحی این نوع کلبه ها بیشتر از نمای سنگی استفاده می شود. لازم به ذکر است که سبک ویلاهای کلاسیک به دلیل وجود تزئینات، متریال درجه یک محسوب می شود.برای کاهش هزینه طراحی این نوع کلبه می توان از مواد جایگزینی مانند سیمان در طراحی نما استفاده کرد و از تزئینات لوکس بکاهد.

خصوصیات ویلاهای کلاسیک

تقارن یک ویلای کلاسیک


در طراحی یک ویلای کلاسیک همه چیز در تقارن و نظم است و در تمام قسمت های آن می توان تعادل را مشاهده کرد.فرش، مبلمان، نقاشی روی دیوار، نقش و نگار روی سقف و دیوار در تعادل هستند.برخی ممکن است این سبک را دوست نداشته باشند و سبک های مدرن و تلفیقی را ترجیح دهند. زیرا روحیه تنوع طلبی دارند. اما اگر فردی هستید که خواهان آرامش بیشتری هستید و در این نوع ویلا احساس آرامش بیشتری می کنید، ساخت ویلای کلاسیک احتمالا برای شما مناسب خواهد بود.

حاشیه های نرم در طراحی یک ویلا کلاسیک


در طراحی سنتی معمولا از گوشه های تیز اجتناب می شود. و سعی کنید تا حد امکان از خطوط منحنی استفاده کنید. چون حس آرامش بیشتری دارند.در این نوع دکوراسیون بالش و مبلمان گرم و نرم به نظر می رسند و خطوط تیز ندارند و در این نوع دکوراسیون از بالشتک های زیادی برای دادن فضای کلاسیک به فضا استفاده می شود.

رنگ ها محافظه کارانه هستند


در طراحی ویلاهایی که به صورت کلاسیک اجرا می شوند بر خلاف ویلاهای مدرن بیشتر از رنگ های خنثی استفاده می شود; که از نظر روانی احساس ظرافت، رسمی، قابلیت اطمینان و قدرت را برانگیزد. رنگ هایی مانند مشکی، سفید، قهوه ای شیری، برنزی و طلایی از جمله رنگ های خنثی مورد استفاده در طراحی کلاسیک هستند.

استفاده از چوب و ظاهر آن


در طراحی یک ویلا کلاسیک از چوب و عبارات چوبی مانند قهوه ای استفاده شده است. و ممکن است که نرده ها، سقف ها و نمای ساختمان به طور کلی از چوب های مختلف ساخته شده باشد. که باعث ایجاد روحیه ای گرم و جذاب برای مدیریت فضا می شود و حالتی دنج و راحت به فضا می بخشد.

فرش های سنتی


در دکوراسیون داخلی خانه هایی که به سبک سنتی ساخته می شوند; معمولا از فرش های دستباف و سنتی استفاده می شود. و فرش با نخ های پلاستیکی و مانند آن در این گونه خانه ها یافت نمی شود.

طرح ها و مدل های کلاسیک


طرح های چهارخانه، راه راه و گل های مورد استفاده در طراحی داخلی ویلا و نمای بیرونی ویلاهای کلاسیک؛ این یکی از ویژگی های سبک کلاسیک است.در طراحی داخلی این نوع ویلاها از پرده و مقوای راه راه و پارکت با طراحی صحیح و حساب شده استفاده شده است.

قرنیز و گچ بری


ویلاهای کلاسیک دارای گچ و قرنیز با جزئیات زیبا و قدرتمند در کنار رنگ های کلاسیک و معمولا سفید و عاج هستند.البته این بدان معنا نیست که طراحی تخته دامن و گچ سنتی ضروری است. اما رعایت عنصر تعادل که مشخصه طراحی کلاسیک است ضروری است.

  • پرهام ضیافتی
  • ۰
  • ۰

محوطه سازی ویلا به شما این امکان را می دهد که در شب های طولانی تابستان از مجالس دوستانه یا خانوادگی در فضای باز لذت ببرید.لذت ویلا استفاده از فضای سبز و چشم انداز ویلا است. به همین دلیل در طراحی ویلا و محوطه سازی ویلا باید تمامی نیازهای کاربران ویلا در نظر گرفته شود.محوطه سازی خوب ویلا لذت استفاده از ویلا را چند برابر کرده و ویلای شما را زیباتر و مجلل جلوه می دهد.

در ادامه این مطلب به شما ایده هایی برای محوطه سازی ویلا  می دهیم تا ذهن شما را برای شروع یک پروسه جالب به نام محوطه سازی ویلا آماده کند.

مسیر ورودی در محوطه سازی ویلا


توجه به مسیر ورودی از دروازه به ساختمان ویلا می تواند یکی از مهم ترین مواردی باشد که در طراحی محوطه ویلا باید به آن توجه کرد.برای این قسمت از محوطه سازی ویلا می توانید ایده های خلاقانه ای داشته باشید تا نظر همه را به خود جلب کنید.برای طراحی ورودی ویلا می توان از طرح های مارپیچ، کفپوش زیبا، نورپردازی، استفاده از گل و گیاهان زینتی استفاده کرد.

اهمیت فضای سبز در محوطه سازی ویلا


یکی از اولین و مهمترین اصول فضای سبز برای ساخت ویلا در محوطه سازی، اصل وحدت است.مناظر و جلوه های فضای سبز باید منعکس کننده سبک معماری باشد که شما برای باغ خود در نظر گرفته اید. وحدت در فضای سبز نشان دهنده تکرار و ثبات طرح است.تکرار عناصری مانند گیاهان و عناصر تزئینی باعث ایجاد وحدت در طراحی شما می شود.از سوی دیگر، گردآوری عناصر مختلف در یک فضای سبز در کنار هم برای ایجاد یک موضوع مشترک، منجر به شکل گیری وحدت می شود.به تعادل در فضاهای سبز فکر کنید.تعادل به سادگی برابر با احساس برابری در هر شکلی از طراحی فضای سبز است.

محوطه سازی با استخر یا آبنما


استفاده از آب در محوطه سازی ویلا نقش مهمی در ایجاد حس تازگی و طراوت دارد.آب همواره در معماری ایرانی نقش بسزایی داشته است.صدای دلنشین، خنک و زیبای آب، استفاده از آب نما و استخر را به جایگاه مهمی در ساخت ویلا تبدیل کرد.تا آنجا که ممکن است خط ساحلی و استخر نباید در نزدیکی درختان ساخته شود تا سطح آن تمیز و مرتب باشد.همچنین بهتر است ساحل یا استخر را در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار دهید تا در زمستان کمتر دچار یخ زدگی و آسیب نشوید.معمولا هنگام محوطه سازی یک ویلا، ساحل یا استخر در حیاط جلویی قرار می گیرد و حس دعوت به فضا را القا می کند.

استفاده از آلاچیق در محوطه سازی


آلاچیق یکی از مهمترین عناصر در محوطه سازی ویلا می باشد.امروزه در بیشتر دکوراسیون حیاط و حیاط ویلایی از آلاچیق برای استراحت و کنار هم نشستن استفاده می شود.

نورپردازی در حیاط ویلا


نور عنصر مهمی در طراحی داخلی و خارجی هر فضایی است. وجود همزمان نور طبیعی و نور مصنوعی می تواند طراحی فضای شما را بسیار زیبا و جذاب کند.نورپردازی یک اصل مهم در طراحی و محوطه سازی فضاهای سبز است.به طور کلی نورپردازی حیاط را می توان با توجه به سبک به انواع زیر طبقه بندی کرد.

+ نورپردازی کامل که در این روش نورپردازی کل فضای یک مکان یا عنصر به طور کامل روشن و پوشانده می شود.
+ نورپردازی موضعی در این روش نور برای هدف خاصی مانند روش حرکت استفاده می شود.
+ نورپردازی تاکیدی که توجه را به یک عنصر یا منطقه خاص جلب می کند. در این نوع روش نورپردازی حیاط عمدتاً از نورافکن استفاده می شود.

 

 

  • پرهام ضیافتی
  • ۰
  • ۰

وید در طراحی ویلا

وید اصطلاحی در معماری است که شاید تا به حال نام آن را نشنیده باشید. در این مقاله قصد داریم شما را با مفهوم نظری این کلمه و همچنین تمرین در ساخت و ساز و کاربرد آن در طراحی ویلا آشنا کنیم.ویدها در وسط سازه قرار دارند و فضایی بین خالی و باز را نشان می دهند.

تاثیر وید در طراحی ویلا


برخی افراد ممکن است وید را با آتریوم اشتباه بگیرند زیرا وید شبیه یک دهلیز است و حتی ممکن است کاربردهای مشترکی داشته باشد، بنابراین می توانند این دو را با هم اشتباه بگیرند.
امواج در طراحی ویلا فضاهایی خالی و بازیگوش است که بر روی سقف ها ایجاد شده و طبقات را بیشتر در معرض دید یکدیگر قرار می دهند.
ویدئوها می توانند یک ترفند جالب و کاربردی برای ویلاهای کوچک باشند. تصور کنید که صاحب یک زمین کوچک هستید و می خواهید در این منطقه ویلایی طراحی کنید، پس ترجیح می دهید ویلای دوبلکس طراحی کنید، قطعا یک طراح با تجربه به شما پیشنهاد می کند که در پلان ویلا وید داشته باشید.

نه تنها در زیبایی و کیفیت فضاهای ویلا وارد طراحی ویلا شوید، بلکه این فرصت را به شما می دهد که از فضای کوچک خود نهایت استفاده را ببرید.ایده داشتن وید می تواند شما را به فکر نیم طبقه وادار کند. به طور کلی سقف بلند ما را به ساخت طبقات میانی ترغیب می کند و این به ما امکان می دهد از فضای موجود حداکثر استفاده را ببریم.
در اینجا بهتر است با اصطلاح دیگری آشنا شویم، به این طبقات نیم ​​طبقه آشکوب می گویند.
یک طبقه میانی از طریق طراحی خالی ویلا به اتاق نشیمن پایین متصل می شود و به نظر بخشی از این فضای کاملا باز است.

ارتفاع نیم طبقه به اندازه یک اتاق استاندارد نخواهد بود و قطعاً کمتر است، اما این ارتفاع کم سقف، نیم طبقه را به فضایی دنج و راحت تبدیل می کند، بنابراین نیم طبقه به عنوان اتاق خواب و نشیمن مورد استفاده قرار می گیرد.اما در انتخاب مکان مناسب برای کف باید دقت کرد، زیرا اجرای چنین فضایی منجر به این می شود که فضای اصلی در این قسمت نیز دارای سقف نسبتاً کم باشد.
نکته دیگری که جای توجه دارد، استفاده بهینه از ارتفاع سقف است، اما این استفاده بهینه همیشه به این معنا نیست که از ایوان استفاده کنیم، گاهی ممکن است بهتر باشد ارتفاع سقف و ویلا را تغییر ندهیم و در نتیجه خانه راحت است و ما پر از نور طبیعی هستیم.

وجود هرج و مرج همراه با طراحی وید در ویلا، حجم زیاد و منظره ای دلنشین از فضای طبقه همکف آزاد می شود و تغییر چشمگیری در طراحی داخلی ویلا ایجاد می کند.

بهترین راه برای تقسیم بندی فضاها داشتن یک اتاق نشیمن در طبقه همکف و انتقال اتاق خواب به زیرزمین است، زیرا فضای زیرزمین حریم خصوصی لازم را برای یک اتاق خواب فراهم می کند.
این تقسیم بندی کامل و واضح بین فضاها بهترین پلان ممکن را برای طراحی یک ویلای کوچک ایجاد می کند.
برج ها دری برای جدا شدن از فضای اصلی ندارند و به طبقه همکف متصل هستند.
از بحث اصلی خود منحرف نشویم و بیشتر در مورد وید و ویژگی ها و مزایای آن صحبت کنیم.
وید نور را از سایر قسمت های ویلا به خصوص فضای اصلی نشیمن به قسمت های دیگر منتقل می کند. همچنین امکان تهویه و حرکت هوا و بازرسی مجموعه را فراهم می کند.

اما باید بدانید که وید علاوه بر مزایای غیرقابل انکار معایبی نیز دارد. یکی از این معایب انرژی اضافی است که برای گرم کردن فضا استفاده می شود. بنابراین وید برای ویلاهای مناطق کویری و گرمسیری بسیار مناسب است.

  • پرهام ضیافتی
  • ۰
  • ۰

روند بازسازی ویلا یکی از اولین قدم هایی است که برای شروع این تصمیم بزرگ باید بردارید. بسیاری از ما در خانه هایی زندگی می کنیم که بیش از ده سال از عمر آنها می گذرد و می خواهیم آنها را بازسازی کنیم. یا خانه جدیدی خریده ایم که می خواهیم در آن تغییراتی ایجاد کنیم و مطابق با نیاز خود آن را بسازیم. بازسازی ویلا، مانند ساختن خانه جدید، مراحل و فرآیندهایی دارد که قبل از انجام هر کاری باید از آنها آگاه باشیم.

در این مقاله سعی شده است تجربیات خود را در دفتر معماری تهران گاردن که مربوط به فرآیند طراحی و بازسازی ویلا می باشد به اشتراک بگذاریم و شما را بهتر با روند بازسازی و نوسازی آشنا کنیم.

چند دسته از فرآیندهای بازسازی ویلا وجود دارد؟


ما فرآیند بازسازی را به دو دسته اصلی یعنی طراحی و ساخت تقسیم کردیم. این تقسیم بندی در فرآیند بازسازی ویلا به دلیل تفاوت بین طراحی و ساخت رخ داد. برای انجام تعمیرات دقیق و موفقیت آمیز، مراحل بازسازی خانه باید به ترتیب هر کدام به صورت مستمر و منظم انجام شود.

در ادامه به تعریف دقیق هر یک از تقسیمات در مراحل بازسازی ویلا می پردازیم و اهمیت هر کدام را توضیح می دهیم.

قسمت 1: طراحی و آماده سازی قبل از اجرا


قبل از شروع و تخریب دیوارها، ابتدا باید یک برنامه ریزی دقیق از اتفاقات رخ داده داشته باشیم. برای اینکه با اطمینان در روند بازسازی خانه خود پیش برویم، باید اقداماتی را که در بخش اول آورده ایم انجام دهیم.

این بخش از فرآیند بازسازی خانه بر نیازهای ما و آنچه از بازسازی انتظار داریم متمرکز است. و گذراندن این قسمت از فرآیند بازسازی خانه باعث می شود تا در نهایت به نتیجه دلخواه و پیش بینی شده دست یابیم و از اتفاقات ناخوشایند و هزینه های اضافی در طول فرآیند بازسازی خانه جلوگیری کنیم.

قسمت اول فرآیند بازسازی خانه را به 5 مرحله تقسیم کرده ایم که در ادامه به توضیح هر کدام می پردازیم.

1- بررسی نیازهای بازسازی ویلا


اولین قدم در بازسازی ویلا این است که نیازهای خود را برای بازسازی در نظر بگیرید. این بدان معنی است که شما باید به طور کامل مطالعه کنید که چرا به این تعمیر نیاز دارید و چه تغییراتی را می خواهید در خانه خود مشاهده کنید. در این مرحله باید فضاهای جدید و ضروری را شناسایی کنیم، جابجایی‌هایی را که می‌خواهیم انجام دهیم را پیش‌بینی کنیم و همچنین فضاهایی را که می‌خواهیم تغییرات بزرگی ایجاد کنیم را بررسی کنیم تا روند بازسازی خانه دقیق‌تر باشد. به عناصر نگاهی بیندازید و پاسخ دقیق تری متناسب با نیاز خود بیابید.

عناصر دیگری که در این مرحله باید در نظر گرفته شود، اجزای خانه هستند که نیاز به تعمیر یا تعویض دارند. در این مرحله باید قسمت های فرسوده خانه را که نیاز به تعمیر و تعویض دارند بشناسیم و برای تعمیر آن برنامه ریزی کنیم.

۲- بودجه بازسازی خانه را بررسی کنید


بررسی بودجه یکی از مهمترین مراحل در بازسازی خانه است. در این مرحله باید میزان بودجه ای که برای بازسازی خانه در نظر گرفته اید را مشخص کنید تا با توجه به بودجه شما به پاسخ مناسبی برای سنجش نیاز شما برسد.

3- انتخاب طراح و مشاور ساخت


هنگامی که نیازهای خود را برای بازسازی خانه مشخص کردید و بودجه ای را برای فرآیند بازسازی اختصاص دادید، زمان آن فرا رسیده است که مشاور مناسبی را برای طراحی و ساخت خانه خود انتخاب کنید.مشاور و طراح شما نیازهای شما را می شنود و با توجه به بودجه و شرایط پروژه شما شروع به طراحی می کند. طراح شما بهتر از هر کسی می داند که چگونه نیازهای شما را از طریق معماری، ایجاد فضای با کیفیت و اتصال آنها به واقعیت برای شما برآورده کند.

طراحی را می توان مهمترین مرحله بازسازی منزل نامید زیرا طراح و مشاور شما می تواند هر آنچه از یک بازسازی با کیفیت و کامل انتظار دارید را با یک برنامه ریزی دقیق برای شما به ارمغان بیاورد. علاوه بر این، اگر طراح و مشاور شما بی تجربه باشد، این می تواند به روند بازسازی خانه شما آسیب بیشتری وارد کند.

4- طرح و انتخاب متریال را در نظر بگیرید


هنگامی که طراح شما خانه شما را با توجه به نیازهای شما طراحی کرد، نوبت به بررسی طرح های ارائه شده می رسد. در دفتر معماری تهران گاردن معمولا بین دو گزینه طراحی با توجه به بودجه مورد نظر کارفرما تهیه می کنیم تا کارفرما حق انتخاب کافی داشته باشد و بداند که بهترین انتخاب را انجام می دهد و از انتخاب خود راحت است.

گزینه های ارائه شده توسط معمار و مشاور باید با توجه به خواسته کارفرما و همچنین مطابق با بودجه مورد نظر کارفرما طراحی شود.در این مرحله از روند تعمیر خانه باید در نظر گرفته شود و انتخاب مواد مختلف. زیرا پروژه ها باید با توجه به موجودی بازار و بودجه کاملاً قابل اجرا باشند. 

5- هزینه های برنامه ریزی و ساخت


در پایان قسمت اول فرآیند بازسازی ویلا ، زمان برنامه ریزی برای شروع قسمت دوم است. این قسمت از روند بازسازی خانه در موارد مختلف در نظر گرفته شده و برنامه ریزی دقیقی برای ادامه کار و شروع کار ساخت و ساز تهیه می شود.

هزینه های نهایی با توجه به قیمت های روز محاسبه می شود تا بتوانیم با خیالی آسوده و با بودجه ای معین بازسازی خانه را آغاز کنیم و روند بازسازی خانه را ادامه دهیم. همچنین برنامه و ترتیب کارهای لازم در این مرحله از روند بازسازی خانه تهیه می شود.

بخش دوم: عملیات ساخت و ساز و بازسازی ویلا


قسمت دوم فرآیند بازسازی خانه بر خلاف قسمت اول معمولاً در ساختمان انجام می شود و به تعبیری می توان گفت که در این قسمت بازسازی اجرایی خانه انجام می شود.این قسمت به دلیل حجم زیاد کارهای اجرایی نسبت به قسمت اول زمان و هزینه بیشتری دارد و نیاز به هماهنگی و برنامه ریزی دقیق دارد تا روند بازسازی خانه به خوبی طی شود.

قسمت دوم بازسازی خانه به 5 مرحله تقسیم می شود که در پنج مرحله بعدی بازسازی خانه مشخص شده است.

6- تخریب


بعد از برنامه ریزی طبق نقشه جدید قسمت هایی که نیاز به تخریب دارند را مشخص می کنیم و شروع به تخریب دیوارها و کف و سقف های داخل خانه می کنیم.در این مرحله از روند بازسازی خانه باید مراقبت شود تا از هزینه های اضافی و آسیب های غیر ضروری جلوگیری شود. همچنین اگر تخریب به درستی انجام نشود، می تواند باعث آسیب به کل ساختمان و همچنین نارضایتی همسایگان شود. بنابراین این مرحله از بازسازی باید با سرعت و دقت توسط پیمانکاران حرفه ای انجام شود.

7- تسهیلات


تاسیسات برقی و مکانیکی هر ساختمان از جمله عناصری هستند که در بازسازی خانه باید تعویض یا تعمیر شوند. تاسیسات مکانیکی در بسیاری از خانه های قدیمی در حال پوسیدگی هستند و بهترین زمان برای تعویض آنها در زمان تعمیر است. همچنین در صورت تغییر در فضای داخلی خانه، ممکن است نیاز به لوله کشی جدید باشد.

تاسیسات برقی نیز باید در این مرحله از فرآیند بازسازی خانه مورد توجه قرار گیرد، زیرا نورپردازی جدید و تغییرات در فضا می تواند جایگزین پریز و روشنایی شود.در این مرحله از بازسازی خانه، تاسیسات مکانیکی و الکتریکی باید طبق نقشه های ارائه شده توسط دفتر معماری و طراح شما انجام شود.

8- دیوار چینی و فضای متحرک


در این مرحله باید فضاهای لازم با توجه به طرح های جدید طراحی و اجرا ایجاد شود. در این مرحله فضاها و دیوارهای چینی جدید جابجا خواهند شد. در واقع در این مرحله از روند بازسازی خانه می توان کل بدنه خانه را شکل داد و تا حدودی فضاهای جدیدی را دید.

9- نازک کاری


پس از نصب تاسیسات و دیوارهای جدید نوبت به مرحله نازک کاری می رسد. این مرحله از مراحل بازسازی منزل بیشترین زمان را در بین مراحل بازسازی منزل می گیرد. زیرا باید به ترتیب و با دقت انجام شود.

در این مرحله مواردی از قبیل سیمان کاری، گچ کاری، نصب سقف کاذب، نصب ماشین آلات سرامیک، رنگ آمیزی منازل، نصب خدمات، ساخت و نصب آشپزخانه و نصب روشنایی شامل می شود. و به نوعی در پایان این مرحله می توانید خانه جدید خود را کامل شده ببینید.

10- تحویل ویلا


مرحله آخر مرحله تحویل ویلا است. این مرحله یکی از شیرین ترین مراحل برای طراح و پیمانکاران پروژه است .در این مرحله از فرآیند بازسازی خانه، تمام عناصر نصب شده باید بازرسی و حذف شوند. به عنوان مثال تجهیزات و تاسیسات الکتریکی و مکانیکی باید نهایی شود. باید تنظیمات نهایی انجام شود تا بتوان خانه را سالم و بدون نقص تحویل داد.

قبل از انجام کاری مشورت را فراموش نکنید...


روند بازسازی ویلا به همانطور که به نظر می رسد ساده است، اگر بدون تجربه و غیرحرفه ای انجام شود، می توانند خاطره تلخی از خانه برای ما به جا بگذارند. در این مقاله سعی شده است تجربه خود را در دفتر معماری تهران گاردن در رابطه با مراحل بازسازی ویلا به اشتراک بگذاریم تا با دیدی باز در مورد بازسازی منزل تصمیم گیری کنید.

  • پرهام ضیافتی