محوطه سازی فضای سبز تهران گاردن

طراحی و اجرای فضای و محوطه سازی ویلا و باغ

محوطه سازی فضای سبز تهران گاردن

طراحی و اجرای فضای و محوطه سازی ویلا و باغ

پیوندهای روزانه
  • ۰
  • ۰

نحوه طراحی باغ

نحوه طراحی باغ

هدف این مقاله کمک به شما در انتخاب یک مکان مناسب ، اندازه و شکل برای طراحی باغ گل و سپس پر کردن آن با یک ترکیب هماهنگ از گیاهان است. ما این فرآیند را به صورت مجموعه ای از مراحل ارائه می دهیم که شما را از این تصور که چگونه یک باغ گل به یک طرح تمام شده هدایت میشود را خوب بیاموزید. 

وقتی می گوییم "باغ گل" یا "حاشیه" ، منظور ما کاشت زینتی است ، کاشتی با لبه های کاملاً مشخص و غالباً (اما نه همیشه) نوعی پس زمینه - یک خانه ، یک پرچین ، یک دیوار ، یا حصار ممکن است شما با تختخواب های یک ساله و مرزهای چند ساله آشنا باشید ، اما بیشتر باغبانان (مثل خود ما) بیشترین رضایت را از آنچه که به عنوان "مرزهای مخلوط" شناخته می شود ، به دست می آوریم ، باغهایی که دارای گستره وسیعی از گیاهان ، گیاهان یک ساله ، چند ساله ، پیازها ، درختچه ها و درختان کوچک ، برای تنوع و یک فصل طولانی هستند.

ما در ابتدا می خواهیم تأکید کنیم که هیچ روش واحدی برای طراحی باغ وجود ندارد. بیشتر باغبانان باتجربه از رهنمودهایی مشابه آنچه ما در اینجا ارائه می دهیم پیروی می کنند ، اما برخی دیگر آنها را نادیده می گیرند. گاهی اوقات سلیقه و خواسته شما مهم و مؤثر است ، نه آنچه همسایه شما انجام می دهند یا آنچه مجله باغبانی می گوید.

1. به آنچه  در طراحی باغ می خواهید فکر کنید :

اولین قدم در طراحی باغ این است که دقیقاً تصمیم بگیرید چه نوع باغی می خواهید. اگر مطمئن نباشید که رویای شما چیست ، بعید به نظر خواهید رسید بتوانید یک طراحی ایده الی داشته باشید. آیا یک زمین مربع کوچک را می خواهید که در کنار پله های جلویی آن با چندین نوع گیاه  سالانه تزئین شود یا به جای آن که یک مرز جارو و پر از گیاهان چند ساله می خواهید. چه زمانی می خواهید باغ شما به بهترین شکل ممکن به نظر برسد؟ آیا یک نمایش کوتاه اما تماشایی بهاری یا تابستانی کافی است یا باغی می خواهید که از اوایل بهار تا یخبندان و فصل سرما جذاب به نظر برسد؟ چقدر وقت ، انرژی و هزینه دارید و می توانید به کار کاشت و مراقبت از یک باغ اختصاص دهید؟ 

2. محلی را برای باغ خود انتخاب کنید :

اگر در حال حاضر جایی برای باغ جدید خود در نظر ندارید باید در ملک خود قدم بزنید و از پنجره های خود به بیرون بنگرید. وقتی به اطراف نگاه می کنید سوالات زیر را از خود بپرسید:

در یک باغ بیشتر از کجا لذت می برید؟

اگر باغی را برای لذت بردن از آن طراحی کرده اید ، احتمالاً باید آن را در محلی که اوقات خود را در خارج از منزل یا در آنجا می گذرانید قرار دهید .بطور مثال حیاط پشتی که به دور از سرو صدا باشد ،و یا مکان هایی خارج از شهر و به دور از الودگی هستند را دوست دارید؟ دوست دارید در اوقات فراغت و استراحت چه امکاناتی را داشته باشد؟چه امکاناتی باعث ارامش شما می شوند؟

نزدیکترین منشعب کجاست؟

یک باغ نیز باید در دسترس اب و ابیاری باشد. حتی در مناطقی که میزان بارندگی زیاد است زیرا خشکسالی خشک اجتناب ناپذیر است. اگر نمی توانید آب را در زمان نیاز گیاهان تأمین کنید ، احتمال ناخوشایند خشک شدن آنها را ،در گرمای تابستان را تهدید می کنید.

 مرز چه نوع پیش زمینه ای خواهد داشت؟

به عکس های زیبا باغی که در کتاب ها و مجلات می بینید فکر کنید. تقریباً در هر مورد ، چیزی در پشت نمایشگر باغ های پر از گل وجود دارد .حصار ، دیوار سنگی یا آجری ، پرچین سبز تیره یا توده ای از درختچه ها یا درختان. این پس زمینه ها از سرگردانی چشم شما در سراسر چشم انداز جلوگیری می کند و به شما اجازه می دهد در عوض روی گیاهان رنگارنگ مقابل خود تمرکز کنید.

اگر محلی که برای مرز خود انتخاب کرده اید فاقد پیش زمینه مناسب است ، ایجاد یک حصار ساده یا کاشت پرچین را در نظر بگیرید. یک پرچین نیازی به یک ردیف محکم و بریده نیست. مجموعه ای غیررسمی از درختچه ها یا گل هایی مانند (یاس بنفش) ، گل رز و هورنسیا ترکیبی از گلهای روشن ، میوه و رنگ چشمگیر پاییزی و همچنین یک پس زمینه سبز غنی برای نمایش تابستانی که در مرز بندی انها جلوه ویژه ایی می دهد ، بسیار زیبا است .

چه نوع گیاهانی را می خواهید پرورش دهید؟

گیاهان نیازهای اساسی دارند که در صورت رشد باید تأمین شوند. مهمترین آنها خورشید و خاک است. اکثر گیاهان گلدار برای رسیدن به پتانسیل کامل خود به آفتاب کامل نیاز دارند . بسیاری سایه نسبی را با کاهش کمی شکوفه تحمل می کنند ، اما تعداد گیاهانی که در سایه کامل رشد می کنند نسبتاً کم است (البته بسیار بیشتر از آن است که اکثر مردم معتقدند) نکته این است که اگر خواب گل زنبق و گل صد تومانی ، گل یخی و گل سرخ،آسترها و مادران را ببینید ، باید مرز خود را در جایی قرار دهید که آفتاب کافی داشته باشد.

نوع خاک :

نوع خاک عامل دیگری در طراحی باغ است که تعیین می کند کدام گیاهان را می توانید پرورش دهید. بیشتر گیاهان در خاکی که رطوبت را به خوبی حفظ می کند بهترین رشد را دارند. در منتهی خاکهای شنی وجود دارد که پس از بارندگی یا آبیاری به سرعت خشک می شوند و خاکهای سنگین رسی که مدتها پس از قطع باران خیس می مانند. اگر مرز خود را در یک بانک شنی گرم یا در منطقه ای کم آب و زهکشی کم قرار دهید ، ممکن است مجبور شوید لیست مورد علاقه خود را کنار بگذارید و برای کشف گیاهان سازگار با نوع خاک خود تحقیق کنید. اصلاح خاک ، تغییر آن متناسب با نیاز گیاهان امکان پذیر است . اما تحول بنیادی مستلزم  هزینه زیادی است. بهتر است گیاهانی پرورش دهید که شرایط شما را دوست دارند.

3. اندازه و شکل حاشیه خود را تعیین کنید:

اندازه یک مرز باید با مقیاس چشم انداز اطراف مطابقت داشته باشد (املاک بزرگ معمولاً به مرزهای بزرگ ، املاک کوچک به حاشیه های کوچک احتیاج دارند) خواسته ها و نیازهای باغبانی بیشتر افراد با یک استراحت کوچک در یک مکان آفتابی شروع می شود و از سرعت پر شدن فضا متحیر می شوند. سپس آنها چندمتر دیگر به جلو یا در امتداد باغ ها اضافه می کنند ، شاید چندین بار در طول سال ها. این رویکرد تدریجی در باغ سازی رخ دهد. طبق تجربه ما ، بهتر است از کارهای کوچک شروع کنیم و هرچه زمان ، پول و بهره اجازه می دهد گسترش دهیم تا اینکه تحت الشعاع طراحی و کاشت یک مرز بزرگ قرار بگیریم. هدف از باغبانی این است که از آن لذت ببرید.

لبه های حاشیه شما باید صاف باشد یا منحنی؟

خطوط مستقیم و زاویه های سخت متناسب با طرح های رسمی است ، که در آنها به مرزها اشکال هندسی استاندارد (مربع ، مستطیل ، دایره) داده می شود. منحنی های ملایم و اشکال نامنظم ظاهری آرام تر ، طبیعی و در نتیجه غیررسمی دارند. شکلی را انتخاب کنید که متناسب با چشم انداز شما باشد ،از آمیختن و مطابقت نترسید. به عنوان مثال مرزهای نزدیک به خانه و عرشه ممکن است لبه های مستقیم باشد ، با خطوط معماری مطابقت داشته باشد ، در حالی که مرزهای امتداد یک خط ملک یا یک گروه از درختان و درختچه ها ممکن است با خطوط طبیعی ایجاد شوند.

4. باغ را علامت گذاری کرده و اندازه بگیرید:

برای کمک به تجسم مرزهای موجود در طراحی باغ ، لبه های آن را با رشته هایی که به چوب بسته شده اند (مناسب تخت های لبه راست) یا یک شلنگ باغ (که از لبه حلقوی تقلید می کند) ردیابی کنید. یک قدم به عقب بروید و از نقاط مختلف به منطقه نگاه کنید و خطوط را متناسب با سلیقه خود تنظیم کنید.

هنگامی که از چیدمان باغ خود راضی هستید ، یک قوطی رنگ اسپری بردارید (سفید دیدن آن ساده ترین رنگ است) و به دنبال رشته یا شیلنگ ، روی چمن یا خاک یک خط بکشید. سپس ابعاد حاشیه خود را اندازه بگیرید. اگر حاشیه شما شکل نامنظمی دارد ، چندین اندازه گیری انجام دهید تا بتوانید منحنی ها را روی کاغذ تولید کنید. همچنین مهم است که موقعیت نسبی هر چیزی را که باید در داخل مرز باقی بماند - به عنوان مثال یک درختچه یا یک تخته سنگ - و محل قرارگیری درختان سایه بان ، پرچین ها ، نرده ها یا سایر اشیا که ممکن است بر میزان نوری که به باغ شما می رسد دقت کنید.

برای اطلاعات بیشتر در خصوص طراحی باغ لینک زیرا کلیک نمایید.

https://tehrangarden.com/garden-design/

  • ۰۰/۰۲/۰۵
  • پرهام ضیافتی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی