محوطه سازی فضای سبز تهران گاردن

طراحی و اجرای فضای و محوطه سازی ویلا و باغ

محوطه سازی فضای سبز تهران گاردن

طراحی و اجرای فضای و محوطه سازی ویلا و باغ

پیوندهای روزانه
  • ۰
  • ۰

طراحی ویلا

امروزه طراحی ویلاها و ساخت آنها بسیار مورد توجه قرار گرفته است. از آنجایی که مردم ساعات طولانی کار می کنند و درگیر زندگی روزمره هستند، تمایل دارند ساعت ها را در مکانی آرام و دلپذیر و به دور از دغدغه های زندگی شهری سپری کنند. از این رو طراحان با طراحی ویلاهای مختلف و با سبک های متفاوت، گزینه های زیادی را برای کارفرمایان و مشتریان ارائه می دهند.

 

چه عناصری در طراحی ویلا مهم هستند؟

شرایط اقلیمی و هواشناسی
شدت و پرش باد
زاویه تابش خورشید
قوانین شهرداری
 

به عنوان مثال در مکان هایی که شاهد آب و هوای گرم و خشک هستیم در طراحی ویلا از سقف های گنبدی استفاده شده است.

در آب و هوای سرد و کوهستانی معمولا از رنگ هایی که تیره هستند و گرما را جذب می کنند برای سطوح بیرونی استفاده می شود. طراح سقف های کوتاه را نیز برای این مناطق در نظر گرفته است، چرا که سقف های بلند اجازه نمی دهد فضای داخلی خانه به اندازه کافی گرم شود.

 

سبک های مختلف در طراحی ویلا:

امروزه شاهد سبک های مختلفی در طراحی ویلا هستیم که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند، بنابراین تصمیم گرفتیم در مورد هر سبک اطلاعات مختصری ارائه دهیم:

سبک کلاسیک
سبک مدرن
سبک پست مدرن
سبک روستیک
سبک ایرانی یا سنتی
 

 

سبک کلاسیک:

این سبک نشان دهنده شهرت، قدرت و عظمت است و وجود سرمایه های لوکس از ویژگی های بارز آن است. با الهام از تعادل و تقارن، استفاده از خطوط منحنی و کمان بسیار رایج است. همچنین استفاده از حصیرهای ظریف و مجسمه های تزیینی در این قسمت مرسوم است. به طور کلی طراحی در سبک کلاسیک تجمل گرایی را به تصویر می کشد و حس اقتدار و در عین حال زیبایی چشم نواز را به بیننده القا می کند.این سبک که در دوران رنسانس در رم به وجود آمد نشان دهنده تجمل، زیبایی و شکوه است. در سبک کلاسیک می توانید ستون ها و سرستون های بلند، مجسمه های زیبا و تزئینی، آینه های بلند، گچ بری های زیبا را ببینید. از موادی مانند سنگ مرمر و گرانیت نیز برای نشان دادن استحکام استفاده می شود. تقارن و تعادل در این سبک حرف اول را می زند و از خطوط منحنی استفاده می شود. در سبک کلاسیک از رنگ های خنثی استفاده می شود که در نهایت تاثیر زیادی در ذهن ایجاد می کند.

سبک مدرن:

برخلاف سبک کلاسیک، در طراحی ویلا به سبک مدرن از خطوط تیز، حجم های ساده و به دور از تجمل استفاده شده است. طراحی سه بعدی در این سبک از اصول خاصی پیروی نمی کند و دست طراح در این قسمت کاملا باز است. می توان از مواد مختلف استفاده کرد. طراح سطوح شیشه ای زیادی را برای این نوع کلبه در نظر گرفته است. بنابراین، اگر به ویلاهای مدرن نگاه کنیم، پنجره های بزرگ توجه ما را به خود جلب می کند. یکی از ویژگی های مثبت سبک مدرن این است که به زمان خاصی محدود نمی شود و هر بار که به آن نگاه می کنید شیک است. برخلاف سبک کلاسیک که دارای تزئینات چشمگیر و جزییات فراوانی است، در سبک مدرن با سادگی روبرو هستیم. از حجم های ساده و هندسی و همچنین خطوط تیز استفاده می کند اما در عین حال زیبایی خاصی دارد و به همین دلیل بسیار محبوب است.سادگی و پرهیز از تزئینات اضافی نه تنها زیبایی خاصی ایجاد می کند، بلکه هزینه ها را در حین ساخت و اجرا به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

سبک پست مدرن:

 

اگر بخواهیم داستان پست مدرنیسم را بازگو کنیم، می توان گفت که این سبک در اواخر دهه 60 و در برابر جنبش مدرنیسم ظاهر شد. پست مدرن را می توان ترکیبی از آینده و گذشته دانست.پست مدرنیسم سبکی جسورانه است که از مدل های غیرمعماری الهام گرفته شده است. می توان گفت در این سبک فرم و فرم از کارایی پیشی می گیرد. استفاده از اشکال فازی و رنگ های بازیگوش و تضاد رنگی از ویژگی های این سبک است. در واقع می توان گفت این سبک مبتنی بر نمادگرایی است و به دنبال دکوراسیون است. خطوط تیز و مستقیم به خطوط مبهم و پیچیده تبدیل می شوند. پس می توان گفت که این سبک دارای تناقضات و پیچیدگی هایی است. همچنین سعی در ترکیب ویژگی های محلی دارد. می توان گفت در پست مدرنیته اولویت زیبایی بر کارایی است. زیرا موارد زیادی وجود دارد که فقط چهره ای زیبا دارند اما چندان موثر نیستند.

سبک روستیک:

 

این سبک برگرفته از سبک کانتری است و معمولا برای اقلیم های سرد و کوهستانی مورد توجه طراحان قرار می گیرد. تا جایی که امکان دارد از مصالحی استفاده شده است که جلوه ای طبیعی به ویلا و فضای داخلی آن می دهد. بنابراین متریال اصلی به کار رفته در طراحی ویلا به سبک روستیک می تواند چوب و سنگ به طبیعی ترین شکل ممکن باشد.طبیعی ترین حالت این است که تا حد امکان سالم و بدون تغییر ظاهر باشد و با همان شکل خراشیده استفاده شود. از آنجایی که این سبک برای آب و هوای سرد مناسب است، بنابراین بهتر است از رنگ های گرم و هر رنگی که با طبیعت هماهنگ است در سبک روستیک استفاده کنید.

سبک ایرانی:

 

علاوه بر سبک های مختلفی که در معماری وجود دارد، سبک ایرانی یا سنتی به ویژه در طراحی ویلاها بسیار پرطرفدار است. چون با فرهنگ و عناصر منحصر به فردی که در آن به کار رفته است، زیبایی خاصی به ارمغان می آورند.ویلای ایرانی را می توان الهام گرفته از آلاچیق های ایرانی دانست. طراحی ورودی ویلای ایرانی بسیار حائز اهمیت است و سعی در طراحی آن داریم تا ارتباط بین بیرون و داخل هر چه بهتر باشد.همچنین هماهنگی با طبیعت و بهره مندی از مزایای انرژی پایدار یک اصل مهم در ویلاهای ایرانی است. استفاده از حوض و المان آب در حیاط، استفاده از آجرهای سبک در نما، طراحی پنجره های زیبا و بزرگ و شیشه های رنگی از جمله عناصری است که در طراحی ویلا در این مورد لحاظ شده است. سبک.یکی دیگر از عناصر مهم در طراحی یک ویلا ایرانی یا سنتی، فضای سلطنتی است. معمولا بهترین نقطه را به شاه نشین نسبت می دهند. نسبت به سایر فضاها و اتاق ها سقف بلندتری دارد. همچنین در جلوی این فضا معمولا از حوض زیبایی برای تلطیف هوا استفاده می شود.

پلان در طراحی ویلا :

پس از انتخاب سبک در طراحی ویلا، نوبت به طراحی پلان می رسد. در این قسمت ابتدا باید با عواملی مانند شرایط اقلیمی، ویژگی های طبیعی و محدودیت ها آشنا شویم و سپس به سراغ طراحی برویم. از طرفی توجه به خواسته ها و نیازهای کارفرما بسیار مهم است. سپس فضاها را با توجه به مساحت و مساحتی که داریم تقسیم می کنیم. سوالی که بسیاری از طراحان دنبال می کنند این است که فضاهای نشیمن را تا حد امکان در جنوب چیدمان کنند تا بتوان از منظره به طور کامل استفاده کرد. طراح تمام تلاش خود را می کند تا فضایی را ایجاد کند که بهترین استفاده را از منظره و منظره داشته باشد.در مقایسه با پلان آپارتمان، طراح قدرت بیشتری در طراحی پلان ویلا دارد و همچنین فضای بیشتری با محدودیت های کمتر دارد. در این مرحله توجه به زاویه تابش خورشید، شدت باد و آب و هوا نیز بسیار مهم است، زیرا این موارد تعیین کننده محل باز شدن در و پنجره است.

نما در طراحی ویلا

نمای ویلا بسیار حائز اهمیت است بنابراین لازم است در طراحی و اجرا دقت لازم در نظر گرفته شود. اولین نکته در این بخش توجه به سبک است. زیرا بسته به سبک، متریال به کار رفته در نما نیز تغییر می کند. علاوه بر سبک ویلا، به موقعیت و شرایط جغرافیایی، سلیقه کارفرما و حجم بودجه نیز توجه می شود که در این مرحله مورد توجه قرار می گیرد. طراح باید طرحی مرتبط با نمای ویلا ارائه دهد تا ارتباط بصری قوی با بیننده ایجاد کند. نمای ایده آل و مناسب علاوه بر زیبایی منظر شهری به یک ساختمان هویت می بخشد. همچنین در هنگام طراحی ویلا باید متریالی را در نظر گرفت که با سبک هماهنگی داشته و از کیفیت بالایی برخوردار باشد. از ازدحام بیش از حد در طراحی نما باید پرهیز کرد زیرا باعث سردرگمی ذهن می شود پس بهتر است نمای ویلا به گونه ای طراحی شود که ساده و در عین حال زیبا باشد.

در این مرحله باید از موادی استفاده کرد که:

مناسب برای شرایط آب و هوایی
سرعت اجرای بالایی دارند
علاوه بر کیفیت بالا، قیمت مناسبی نیز دارد
مقاوم در برابر شرایط مختلف آب و هوایی
مقاوم در برابر آتش و شعله

 

کلام آخر

به همین دلیل است که امروزه با توجه به اینکه مردم می خواهند ساعاتی را در آرامش سپری کنند و از طبیعت لذت ببرند، طراحی و اجرای ویلا بسیار مورد توجه قرار گرفته است. دفاتر و شرکت های معماری طیف وسیعی از گزینه ها را برای کارفرمایان و مشتریان ارائه می دهند که طرح ها و سبک های مختلف را ارائه می دهند.همانطور که گفته شد در طراحی ویلا با سبک های مختلفی از جمله کلاسیک، مدرن، پست مدرن، روستیک و ایرانی مواجه هستیم که در این مقاله سعی شده است به طور جامع به آنها بپردازیم.

 

 

 

  • ۰۰/۱۲/۱۲
  • پرهام ضیافتی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی