محوطه سازی فضای سبز تهران گاردن

طراحی و اجرای فضای و محوطه سازی ویلا و باغ

محوطه سازی فضای سبز تهران گاردن

طراحی و اجرای فضای و محوطه سازی ویلا و باغ

پیوندهای روزانه
  • ۰
  • ۰

روند بازسازی ویلا یکی از اولین قدم هایی است که برای شروع این تصمیم بزرگ باید بردارید. بسیاری از ما در خانه هایی زندگی می کنیم که بیش از ده سال از عمر آنها می گذرد و می خواهیم آنها را بازسازی کنیم. یا خانه جدیدی خریده ایم که می خواهیم در آن تغییراتی ایجاد کنیم و مطابق با نیاز خود آن را بسازیم. بازسازی ویلا، مانند ساختن خانه جدید، مراحل و فرآیندهایی دارد که قبل از انجام هر کاری باید از آنها آگاه باشیم.

در این مقاله سعی شده است تجربیات خود را در دفتر معماری تهران گاردن که مربوط به فرآیند طراحی و بازسازی ویلا می باشد به اشتراک بگذاریم و شما را بهتر با روند بازسازی و نوسازی آشنا کنیم.

چند دسته از فرآیندهای بازسازی ویلا وجود دارد؟


ما فرآیند بازسازی را به دو دسته اصلی یعنی طراحی و ساخت تقسیم کردیم. این تقسیم بندی در فرآیند بازسازی ویلا به دلیل تفاوت بین طراحی و ساخت رخ داد. برای انجام تعمیرات دقیق و موفقیت آمیز، مراحل بازسازی خانه باید به ترتیب هر کدام به صورت مستمر و منظم انجام شود.

در ادامه به تعریف دقیق هر یک از تقسیمات در مراحل بازسازی ویلا می پردازیم و اهمیت هر کدام را توضیح می دهیم.

قسمت 1: طراحی و آماده سازی قبل از اجرا


قبل از شروع و تخریب دیوارها، ابتدا باید یک برنامه ریزی دقیق از اتفاقات رخ داده داشته باشیم. برای اینکه با اطمینان در روند بازسازی خانه خود پیش برویم، باید اقداماتی را که در بخش اول آورده ایم انجام دهیم.

این بخش از فرآیند بازسازی خانه بر نیازهای ما و آنچه از بازسازی انتظار داریم متمرکز است. و گذراندن این قسمت از فرآیند بازسازی خانه باعث می شود تا در نهایت به نتیجه دلخواه و پیش بینی شده دست یابیم و از اتفاقات ناخوشایند و هزینه های اضافی در طول فرآیند بازسازی خانه جلوگیری کنیم.

قسمت اول فرآیند بازسازی خانه را به 5 مرحله تقسیم کرده ایم که در ادامه به توضیح هر کدام می پردازیم.

1- بررسی نیازهای بازسازی ویلا


اولین قدم در بازسازی ویلا این است که نیازهای خود را برای بازسازی در نظر بگیرید. این بدان معنی است که شما باید به طور کامل مطالعه کنید که چرا به این تعمیر نیاز دارید و چه تغییراتی را می خواهید در خانه خود مشاهده کنید. در این مرحله باید فضاهای جدید و ضروری را شناسایی کنیم، جابجایی‌هایی را که می‌خواهیم انجام دهیم را پیش‌بینی کنیم و همچنین فضاهایی را که می‌خواهیم تغییرات بزرگی ایجاد کنیم را بررسی کنیم تا روند بازسازی خانه دقیق‌تر باشد. به عناصر نگاهی بیندازید و پاسخ دقیق تری متناسب با نیاز خود بیابید.

عناصر دیگری که در این مرحله باید در نظر گرفته شود، اجزای خانه هستند که نیاز به تعمیر یا تعویض دارند. در این مرحله باید قسمت های فرسوده خانه را که نیاز به تعمیر و تعویض دارند بشناسیم و برای تعمیر آن برنامه ریزی کنیم.

۲- بودجه بازسازی خانه را بررسی کنید


بررسی بودجه یکی از مهمترین مراحل در بازسازی خانه است. در این مرحله باید میزان بودجه ای که برای بازسازی خانه در نظر گرفته اید را مشخص کنید تا با توجه به بودجه شما به پاسخ مناسبی برای سنجش نیاز شما برسد.

3- انتخاب طراح و مشاور ساخت


هنگامی که نیازهای خود را برای بازسازی خانه مشخص کردید و بودجه ای را برای فرآیند بازسازی اختصاص دادید، زمان آن فرا رسیده است که مشاور مناسبی را برای طراحی و ساخت خانه خود انتخاب کنید.مشاور و طراح شما نیازهای شما را می شنود و با توجه به بودجه و شرایط پروژه شما شروع به طراحی می کند. طراح شما بهتر از هر کسی می داند که چگونه نیازهای شما را از طریق معماری، ایجاد فضای با کیفیت و اتصال آنها به واقعیت برای شما برآورده کند.

طراحی را می توان مهمترین مرحله بازسازی منزل نامید زیرا طراح و مشاور شما می تواند هر آنچه از یک بازسازی با کیفیت و کامل انتظار دارید را با یک برنامه ریزی دقیق برای شما به ارمغان بیاورد. علاوه بر این، اگر طراح و مشاور شما بی تجربه باشد، این می تواند به روند بازسازی خانه شما آسیب بیشتری وارد کند.

4- طرح و انتخاب متریال را در نظر بگیرید


هنگامی که طراح شما خانه شما را با توجه به نیازهای شما طراحی کرد، نوبت به بررسی طرح های ارائه شده می رسد. در دفتر معماری تهران گاردن معمولا بین دو گزینه طراحی با توجه به بودجه مورد نظر کارفرما تهیه می کنیم تا کارفرما حق انتخاب کافی داشته باشد و بداند که بهترین انتخاب را انجام می دهد و از انتخاب خود راحت است.

گزینه های ارائه شده توسط معمار و مشاور باید با توجه به خواسته کارفرما و همچنین مطابق با بودجه مورد نظر کارفرما طراحی شود.در این مرحله از روند تعمیر خانه باید در نظر گرفته شود و انتخاب مواد مختلف. زیرا پروژه ها باید با توجه به موجودی بازار و بودجه کاملاً قابل اجرا باشند. 

5- هزینه های برنامه ریزی و ساخت


در پایان قسمت اول فرآیند بازسازی ویلا ، زمان برنامه ریزی برای شروع قسمت دوم است. این قسمت از روند بازسازی خانه در موارد مختلف در نظر گرفته شده و برنامه ریزی دقیقی برای ادامه کار و شروع کار ساخت و ساز تهیه می شود.

هزینه های نهایی با توجه به قیمت های روز محاسبه می شود تا بتوانیم با خیالی آسوده و با بودجه ای معین بازسازی خانه را آغاز کنیم و روند بازسازی خانه را ادامه دهیم. همچنین برنامه و ترتیب کارهای لازم در این مرحله از روند بازسازی خانه تهیه می شود.

بخش دوم: عملیات ساخت و ساز و بازسازی ویلا


قسمت دوم فرآیند بازسازی خانه بر خلاف قسمت اول معمولاً در ساختمان انجام می شود و به تعبیری می توان گفت که در این قسمت بازسازی اجرایی خانه انجام می شود.این قسمت به دلیل حجم زیاد کارهای اجرایی نسبت به قسمت اول زمان و هزینه بیشتری دارد و نیاز به هماهنگی و برنامه ریزی دقیق دارد تا روند بازسازی خانه به خوبی طی شود.

قسمت دوم بازسازی خانه به 5 مرحله تقسیم می شود که در پنج مرحله بعدی بازسازی خانه مشخص شده است.

6- تخریب


بعد از برنامه ریزی طبق نقشه جدید قسمت هایی که نیاز به تخریب دارند را مشخص می کنیم و شروع به تخریب دیوارها و کف و سقف های داخل خانه می کنیم.در این مرحله از روند بازسازی خانه باید مراقبت شود تا از هزینه های اضافی و آسیب های غیر ضروری جلوگیری شود. همچنین اگر تخریب به درستی انجام نشود، می تواند باعث آسیب به کل ساختمان و همچنین نارضایتی همسایگان شود. بنابراین این مرحله از بازسازی باید با سرعت و دقت توسط پیمانکاران حرفه ای انجام شود.

7- تسهیلات


تاسیسات برقی و مکانیکی هر ساختمان از جمله عناصری هستند که در بازسازی خانه باید تعویض یا تعمیر شوند. تاسیسات مکانیکی در بسیاری از خانه های قدیمی در حال پوسیدگی هستند و بهترین زمان برای تعویض آنها در زمان تعمیر است. همچنین در صورت تغییر در فضای داخلی خانه، ممکن است نیاز به لوله کشی جدید باشد.

تاسیسات برقی نیز باید در این مرحله از فرآیند بازسازی خانه مورد توجه قرار گیرد، زیرا نورپردازی جدید و تغییرات در فضا می تواند جایگزین پریز و روشنایی شود.در این مرحله از بازسازی خانه، تاسیسات مکانیکی و الکتریکی باید طبق نقشه های ارائه شده توسط دفتر معماری و طراح شما انجام شود.

8- دیوار چینی و فضای متحرک


در این مرحله باید فضاهای لازم با توجه به طرح های جدید طراحی و اجرا ایجاد شود. در این مرحله فضاها و دیوارهای چینی جدید جابجا خواهند شد. در واقع در این مرحله از روند بازسازی خانه می توان کل بدنه خانه را شکل داد و تا حدودی فضاهای جدیدی را دید.

9- نازک کاری


پس از نصب تاسیسات و دیوارهای جدید نوبت به مرحله نازک کاری می رسد. این مرحله از مراحل بازسازی منزل بیشترین زمان را در بین مراحل بازسازی منزل می گیرد. زیرا باید به ترتیب و با دقت انجام شود.

در این مرحله مواردی از قبیل سیمان کاری، گچ کاری، نصب سقف کاذب، نصب ماشین آلات سرامیک، رنگ آمیزی منازل، نصب خدمات، ساخت و نصب آشپزخانه و نصب روشنایی شامل می شود. و به نوعی در پایان این مرحله می توانید خانه جدید خود را کامل شده ببینید.

10- تحویل ویلا


مرحله آخر مرحله تحویل ویلا است. این مرحله یکی از شیرین ترین مراحل برای طراح و پیمانکاران پروژه است .در این مرحله از فرآیند بازسازی خانه، تمام عناصر نصب شده باید بازرسی و حذف شوند. به عنوان مثال تجهیزات و تاسیسات الکتریکی و مکانیکی باید نهایی شود. باید تنظیمات نهایی انجام شود تا بتوان خانه را سالم و بدون نقص تحویل داد.

قبل از انجام کاری مشورت را فراموش نکنید...


روند بازسازی ویلا به همانطور که به نظر می رسد ساده است، اگر بدون تجربه و غیرحرفه ای انجام شود، می توانند خاطره تلخی از خانه برای ما به جا بگذارند. در این مقاله سعی شده است تجربه خود را در دفتر معماری تهران گاردن در رابطه با مراحل بازسازی ویلا به اشتراک بگذاریم تا با دیدی باز در مورد بازسازی منزل تصمیم گیری کنید.

  • ۰۱/۰۳/۰۸
  • پرهام ضیافتی

نظرات (۱)

بسیار عالی و حرفه ای

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی